Szukasz sposobów na to, aby być krok przed konkurencją? Nadszedł czas, aby upewnić się, że jesteś na bieżąco z najnowszymi trendami w mediach społecznościowych.
Media społecznościowe to potężne narzędzie, które może pomóc Ci zwiększyć świadomość marki, budować relacje z potencjalnymi klientami i zachęcić ich do lojalności. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz działać w mediach społecznościowych, czy masz już ugruntowaną pozycję, poznanie i zrozumienie najgorętszych trendów w tej dziedzinie zapewni, że Twoje strategie będą skuteczne.
O tym, co było na fali w 2022 roku i tym co czeka nas w nadchodzącym 2023 opowiedzieli nam nasi eksperci – Nikola Łysek, social media manager i Maciej Dziedzic, Senior Digital Strategist.
Jaki był 2022 roku dla portali społecznościowych
Ważne źródło informacji
Rok ten zdecydowanie zmienił rolę social mediów. Z powodu wydarzeń na świecie zwiększyła się ich rola informacyjna dla społeczeństwa. Co za tym idzie, niestety dla wielu stały się wspaniałym narzędziem do dezinformacji.
Potrzeba autentyczności
Jak pokazują podsumowania ubiegłego roku, zdecydowanie większy nacisk odbiorcy kładą obecnie na autentyczność przekazywanych treści. Można to zaobserwować choćby po ogromnym sukcesie nowej aplikacji BeReal, która została okrzyknięta przez Apple aplikacją na iPhone roku.
Influencerzy
Coraz częściej obserwujemy współpracę marek z influencerami, którzy bardziej profesjonalnie podchodzą do swoich zadań. Jednak w ostatnim czasie pociągnęło to za sobą również pojawienie się nowych przepisów UOKiK – od września wszelkie działania sponsorowane muszą być bardziej przejrzyste niż wcześniej.
Social Selling
Rośnie social selling. Coraz więcej konsumentów kupuje za pośrednictwem mediów społecznościowych, a część z nich dokonuje zakupów nawet podczas relacji na żywo. Cały czas na pierwszym miejscu w tym wyścigu jest Facebook, ale w ostatnich miesiącach zdecydowanie najbardziej urósł TikTok.
Rolki
Ton komunikacji w social mediach w 2022 roku nadawały krótki materiały filmowe, tak zwane rolki. Z narzędzia tego korzystali użytkownicy TikToka, Instagrama, a od zeszłego roku również Facebooka.
Co nas czeka w 2023 w mediach społecznościowych
Podsumowanie poprzedniego roku jest ważne, aby dobrze przyjrzeć się wdrożonym działaniom i zweryfikować, co było skuteczne, a co można by było poprawić. Ale jeszcze ważniejsze jest zapoznanie się z trendami, które zapowiadane są na nadchodzący rok. Wiedza taka pozwoli strategicznie zaplanować działania, tak aby w pełni odpowiadać na potrzeby odbiorców i nie zginąć wśród konkurencji.
Król Social Mediów
W 2023 roku na pierwszym miejscu pod względem ilości użytkowników niezmiennie będzie Facebook. Jednak widzimy coraz mniejszy przyrost wśród użytkowników poniżej 25 roku życia. Medium typowo rozrywkowym nadal będzie TikTok, źródłem informacji o markach najczęściej będzie Instagram, a Facebook będzie służył do kontaktów z rodziną i znajomymi.
Zainteresował Cię ten temat?
Influencerzy nadal w modzie
Będziemy notować wzrost intensywności współpracy marek z influencerami. Jednak ze względu na kryzys i redukcję budżetów marketingowych pojawi się wzrost konkurencji na rynku twórców i jednoczesny spadek cen. Dzięki temu po usługi infduencerów będą mogły sięgnąć średnie i małe firmy. Wzrośnie również zainteresowanie nanoinfluencerami (do 10 tyś. followersów), a kluczowy będzie nie sam zasięg, a jakość przygotowanego contentu.
Short movies
W tym roku niezmiennie będą rządziły krótkie materiały filmowe. Wynika to z faktu, że mimo iż użytkownicy spędzają coraz więcej czasu w internecie, to poświęcają go coraz mniej pojedynczym wpisom – dla urządzeń mobilnych jest to średnio 1,7 sek. Te formy dają spore możliwości marketingowe markom.
Content polecany przez AI
W 2023 roku duże znaczenie bedą miały nowe mechanizmy decydujące o tym, jakie treści widzimy w naszym feedzie. Niekoniecznie będą to marki, które obserwujemy, a treści będą dobierane na podstawie podejmowanych przez nas akcji. Może to być realna szansa na zdobycie dodatkowego zasięgu organicznego.
B2B na LinkedIn
LinkedIn w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu w relacjach B2B. Marketerzy wykorzystują to narzędzie do budowania relacji z partnerami biznesowymi cztery razy częściej niż Facebooka i osiemnaście razy częściej niż Instagrama. Platforma ta będzie sprzyjać pozyskiwaniu potencjalnych klientów i tworzeniu trwałych relacji.
Podsumowując – w social mediach niezmiennie królują krótkie materiały filmowe i współpraca z influencerami. Warto pamiętać również, aby tworzone treści były autentyczne. Ważne jest również, aby być obecnym na odpowiednim kanale, w zależności od wybranej grupy docelowej i jej oczekiwań. Warto również pomyśleć o wdrożeniu social hellingu i budowaniu relacji B2B za pośrednictwem LinkedIn.
Te wszystkie elementy uwzględniony w strategii marketingowej na najbliższe miesiące, sprawią, że komunikacja z klientami za pośrednictwem social mediów będzie bardziej skuteczna, efektowna, a treści wyróżnia się na tle konkurencji.
Jeśli szukasz wsparcia w działaniach social media, możesz liczyć na naszą pomoc. W Neon Shake od wielu lat prowadzimy szkolenia, przygotowujemy strategie i realizujemy kampanie dla marek takich jak Remington, Electrolux, Work Service, Europejski Fundusz Leasingowy, Oranżada Hellena, Decathlon czy Link4.