Bez SoMe nie ma biznesu?
Jeśli prowadzisz firmę lub jesteś osobą odpowiedzialną za jej marketing i sprzedaż, zapewne zmierzyłeś się nie raz z pytaniem – po co mi Social Media? I choć nie jest to tematem niniejszego artykułu, to na starcie warto podsumować to zagadnienie w kilku punktach.
Jest parę istotnych powodów, by swoje profile w Social Mediach mieć i co więcej prowadzić je na odpowiednio wysokim poziomie.
Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest a może TikTok? Sprawdź gdzie powinna być Twoja marka >>
Pierwszym i kluczowym zagadnieniem jest wiarygodność marki. Jeśli nie ma Cię w Social Mediach – zwłaszcza na podstawowych kanałach jak FB, a czasem LinkedIn i IG – to jest duża szansa, że klienci Ci nie zaufają. Siłą rzeczy ufamy firmom, którym zaufali inni. Posty, komentarze, wystawienie się na ocenę innych jest formą uwiarygodnienia. Daje nam, jako konsumentom, spokój i racjonalizuje nasz ewentualny wybór: „No tak, wybrałem firmę, która istnieje nie od dziś, dzieli się wiedzą, pisze o rozwoju i produktach, angażuje innych. Gdyby coś było nie tak, widziałbym to na jej profilu.” Tak może przebiegać proces weryfikacji firmy u potencjalnego klienta.
Drugi niezwykle ważny element to budowanie świadomość marki – media społecznościowe dają możliwość zwiększenia świadomości marki i dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Tworząc i udostępniając wartościowe treści, angażując „followersów” i stosując przemyślane, kierowane do konkretnych grup reklamy, możesz zbudować silną obecność online i dotrzeć do potencjalnych klientów.
Trzeci punkt to właśnie zaangażowanie klienta – Social Media pozwalają na zaangażowanie klientów i budowanie z nimi relacji. Odpowiadając na komentarze i wiadomości, słuchając opinii i dostarczając pomocnych informacji, możesz zwiększyć satysfakcję i lojalność konsumentów.
Niemniej istotna jest reputacja marki w sieci. Social Media mogą wpłynąć na Twoją reputację online, ponieważ klienci często dzielą się swoimi doświadczeniami i opiniami w Internecie. Monitorując i zarządzając swoją obecnością w mediach społecznościowych, można reagować na negatywne komentarze i recenzje oraz utrzymać pozytywną reputację w sieci.
To podstawowe zagadnienia, ale przecież Social Media to również szansa na budowanie unikalnych treści i wyróżnienie się na tle konkurencji czy też bezpośrednia sprzedaż i generowanie leadów.
Współpraca z agencją social mediową – kiedy i po co?
Moment, by zacząć współpracować z agencją będzie różny dla różnych biznesów i sytuacji – to oczywiste. Jest jednak kilka znaków, które mogą świadczyć o tym, że już czas by porozmawiać z profesjonalnym podmiotem:
1. Brak czasu lub wiedzy specjalistycznej. Jeśli uważasz, że trudno jest zarządzać swoimi kontami na własną rękę z powodu braku czasu lub wiedzy, może to być sygnał, że warto rozważyć wynajęcie agencji. Agencje social media mają zespół ekspertów, którzy mogą obsługiwać wszystkie aspekty social media marketingu, od tworzenia treści do zaangażowania społeczności, działania z influencerami, optymalizację kampanii mediowych i analitykę.
2. Niespójne lub słabe wyniki. Jeśli Twoje wysiłki w mediach społecznościowych nie przynoszą pożądanych rezultatów, to najprawdopodobniej znak, że potrzebujesz profesjonalnej pomocy. Agencja social media może pomóc w identyfikacji przyczyny problemu i opracować indywidualną strategię zarówno komunikacyjną jak i mediową w celu poprawy wydajności realizowanych działań.
3. Ograniczone zasoby. Jeśli masz ograniczone zasoby, bardziej opłacalne niż zatrudnianie pracownika w pełnym wymiarze godzin może być wynajęcie agencji. Agencja social media może zapewnić Ci dostęp do zespołu ekspertów bez dodatkowych kosztów świadczeń pracowniczych.
4. Potrzeba skalowalności. Jeśli Twoja firma rośnie i musisz skalować swoje wysiłki w mediach społecznościowych, agencja może zapewnić elastyczność i zasoby, których potrzebujesz, aby nadążyć za wzrostem.
5. Potrzeba zaawansowanej analityki. Agencje social media mają dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych, które mogą pomóc Ci śledzić i mierzyć sukces Twoich wysiłków marketingowych w mediach społecznościowych. Jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanych analiz niż można zapewnić wewnątrz firmy, wynajęcie agencji może być właściwym wyborem.
6. Brak kreatywności i świeżości w komunikacji. Agencje social media mają zespół kreatywnych profesjonalistów, takich jak stratedzy, graficy i copywriterzy, którzy mogą tworzyć atrakcyjne i angażujące treści mediów społecznościowych, które rezonują z docelowymi odbiorcami. Ponadto pozostają one na bieżąco z najnowszymi trendami i algorytmami mediów społecznościowych, pomogą Ci więc dostosować się do zmian w technologii i do nowych tropów kulturowych.
7. Konieczność lepszej analizy konkurencji. wyspecjalizowany podmiot może przeprowadzić dokładną analizę obecności Twojej konkurencji w mediach społecznościowych, aby zidentyfikować możliwości poprawy i opracować strategię wyróżnienia Twojej marki.
8. Problemy w zarządzanie kryzysem. Agencje Social Media wiedzą, jak poruszać się w sytuacjach kryzysowych, które mogą pojawić się na Twoich kanałach. Mogą to być negatywne recenzje lub zmasowana krytyka od klientów. Agencja pomoże Ci zarządzać sytuacją i utrzymać pozytywną reputację w Internecie.
9. Potrzeba działań wielokanałowych. Agencje Social Media są często wykwalifikowane w zarządzaniu wieloma platformami, takimi jak Facebook, Instagram, TikTok, Twitter i LinkedIn. Mogą one pomóc w opracowaniu spójnej i skutecznej strategii mediów społecznościowych we wszystkich kanałach.
Czy Social Media mogą być kreatywne? Zobacz, jak się wyróżnić >>
Ostatecznie, decyzja o zatrudnieniu agencji social media będzie zależeć od konkretnych potrzeb i zasobów. Rozważ swoje cele biznesowe, budżet i poziom wiedzy przed podjęciem decyzji.
Ile to kosztuje? Czy to jest drogie?
Koszt współpracy z agencją social media zależy od zakresu działań. Może to być jednorazowe zbudowanie strategii i social CI, regularne konsultacje, kwartalne audyty z rekomendacjami lub stała ryczałtowa obsługa. W zależności od zakresu pracy i choćby liczby kanałów oraz częstotliwości postów i moderacji, kosztorysy na tego rodzaju usługi mogą się różnić. Najlepiej o wycenach rozmawiać podczas spotkań czy na podstawie briefu kreatywnego dla agencji.
Chciałbyś poznać przybliżone wyceny oraz stawki i dowiedzieć się co na nie wpływa?
Zespół In-house czy agencja zewnętrzna
Istnieją różne podejścia firm do tego zagadnienia. Niektóre wybierają rozbudowę wewnętrznego zespołu. Daje im to możliwość lepszej kontroli nad strategią i realizacją oraz szybkim tempem zmian, choć to nie zawsze jest regułą. Oczywiście zespół wewnętrzny będzie dedykowany stricte danej marce a pracując wewnątrz firmy, pozna najlepiej jej specyfikę i wartości. Są to niewątpliwe plusy posiadania zespołu in-house.
Naprzeciw stoją wymienione powyżej korzyści ze współpracy z agencją jak efektywność kosztowa, możliwość wyróżnienia się i szybkiego skalowania działań, a także znajomość najnowszych trendów oraz technologii po stronie agencji.
Chciałbyś poznać pełną listę plusów i zmian jakie może wnieść agencja social media?
A może audyt lub konsultacje?
Istnieje też trzecie rozwiązanie. Firmy, które decydują się na prowadzenie swoich profili social mediowych wewnętrznie, często są zainteresowane współpracą z agencją w niepełnym zakresie. To co może być dla nich przydatne to zwłaszcza:
- Przygotowanie strategii komunikacji
- Kwartalny audyt komunikacji z referencjami na przyszłość
- Konsultacje z ekspertem w formule on-demand
- Szkolenia merytoryczne w dedykowanym zakresie