Dynamiczny rozwój social mediów sprawia, że marketing na platformach społecznościowych jest coraz bardziej skomplikowany.
Przed markami stają wyzwania, którym muszą sprostać, aby uzyskać zadowalające rezultaty. Oto kilka głównych komplikacji, z jakimi firmy spotykają się w ostatnim czasie:
Rosnąca konkurencja
W ciągu ostatnich lat liczba użytkowników platform społecznościowych znacznie wzrosła, a obecność marek w SoMe stała się niemalże obowiązkowa. O uwagę odbiorców rywalizują zarówno firmy, jak i osoby prywatne, które reklamują swoje produkty i usługi. Choć social media są świetnym miejscem do marketingu, to nie da się ukryć, że wszechobecna konkurencja sprawia markom niemałe trudności. Wyróżnienie się i dotarcie do grupy docelowej jest dla nich coraz większym wyzwaniem.
Zobacz, jak możesz się wyróżnić dzięki kreatywnym Social Mediom >>
Ewoluujące algorytmy
Zmienność social mediów wiąże się również z ciągłymi aktualizacjami algorytmów. Niestety często oznaczają one kolejne utrudnienia, szczególnie w osiąganiu organicznego zasięgu i zaangażowania odbiorców. Mechanizmy te mogą priorytetyzować bardziej angażujące i oryginalne treści, co oznacza, że marki muszą być bardziej kreatywne i dostarczać wartościowe materiały, aby dotrzeć do szerszej publiki.
Obawy o prywatność
Dla konsumentów kwestie prywatności i ochrony danych są coraz ważniejsze. W ciągu ostatnich lat portale społecznościowe stanęły w obliczu zwiększonej kontroli i regulacji. Wprowadzone zostały narzędzia, które dają użytkownikom większą kontrolę nad danymi, jakie są zbierane i jak są wykorzystywane. Firmy są zobligowane do większej przejrzystości w kwestii polityki prywatności, co wpływa na strategie reklamowe oraz sposób gromadzenia i wykorzystywania danych odbiorców. W rezultacie marketing w mediach społecznościowych staje się bardziej skomplikowany.
Rosnące koszty reklam
Wzrastająca popularność i konkurencyjność social mediów wiąże się również z rosnącymi kosztami reklam. Jest to kolejna komplikacja marketingu w SoMe. Firmy muszą inwestować więcej, aby osiągnąć te same wyniki, które kiedyś zyskiwały przy mniejszym wkładzie finansowym.
Dywersyfikacja platform mediów społecznościowych
Niełatwo jest nadążyć za zmieniającymi się mediami społecznościowymi. Wraz z pojawianiem się nowych platform, transformację przechodzą te, które już istnieją. Jakie niesie to komplikacje? Przede wszystkim trudności w dostosowaniu odpowiedniej strategii oraz nadążaniu za dynamicznymi trendami. Idealnym przykładem jest pojawienie się TikToka. Stworzył on możliwość dotarcia do młodszych odbiorców, jednocześnie wymagał zupełnie nowego podejścia niż istniejące już platformy. Z biegiem czasu to te tradycyjne portale, zaczęły się przekształcać na wzór gwałtownie rosnącego w siłę TikToka, co tym bardziej wymagało od marek bycia zorientowanym na aktualne trendy.
Będzie jeszcze trudniej
Poznaj przewidywania trendów SoMe na 2023 rok >>
Trend krótkich wideo jest doskonałym przykładem tego, jak marketing w mediach społecznościowych staje się bardziej skomplikowany. Krótkie filmy stały się niezwykle popularne w ostatnich latach, a platformy takie jak TikTok, Instagram Reels i YouTube Shorts przyciągają miliony użytkowników.
Dla firm ten trend stanowi zarówno szanse, jak i wyzwania. Z jednej strony, krótkie filmy oferują nowy sposób angażowania odbiorców i prezentowania produktów lub usług w bardziej dynamiczny i atrakcyjny wizualnie sposób. Z drugiej strony, tworzenie atrakcyjnych krótkich treści wideo wymaga innego zestawu umiejętności i zasobów niż tradycyjny marketing w mediach społecznościowych, co może być wyzwaniem dla niektórych firm.
Dodatkowo, firmy muszą być świadome specyficznej publiczności i kultury każdej platformy, a także typów treści, które osiągają dobre wyniki. Na przykład TikTok jest znany z zabawnych i kreatywnych filmów, podczas gdy Instagram Reels jest często używany do bardziej dopracowanych i profesjonalnych treści.
In-house czy z Agencją Social Media
Wielu Marketerów decyduje się na zatrudnienie agencji, inni pracują wewnętrznie.
Zobacz, kiedy zatrudnić agencję SoMe >>
Decyzja o pracy z wewnętrznym zespołem ma wiele zalet. Po pierwsze, daje większą kontrolę nad wykonywanymi zadaniami oraz umożliwia szybką reakcję (choć agencje często są w stanie przeprowadzić pilne działania w krótszym czasie). Ponadto, praca w social media z wewnętrznym zespołem daje możliwość doskonałego poznania produktu czy usługi, co jest ogromnym atutem.
Praca z agencją również ma wiele zalet. Możemy skorzystać z ich kreatywności, efektywności kosztowej oraz wiedzy na temat najnowszych trendów, technologii i przykładów kampanii innych klientów.
Jednak nawet jeśli decydujesz się na działania wewnętrznego zespołu social media, masz możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia agencji poprzez zamówienie kwartalnych przeglądów prowadzonych przez siebie działań.
Planujesz rozpocząć współpracę z agencją Social Media?
Kwartalny Audyt Social Media
W Neon Shake oferujemy marketerom przegląd komunikacji w social mediach raz na kwartał lub raz na pół roku. Dzięki temu prowadząc działania in-house można mieć pewność, że są one realizowane zgodnie z najnowszymi trendami. Dodatkowo agencja dorzuci kilka swoich pomysłów na nadchodzący czas. Zakres przeglądu może się różnić, ale zawsze nastawiony jest na dostarczenie klientowi aktualnej wiedzy oraz wartościowych rekomendacji na przyszłość.
Co Zawiera kwartalny przegląd Social Media?
Na Quarterly Review składa się:
1. Analiza komunikacji marki w kanałach SoMe w tym
- Kontent (kontent tekstowy, strona wizualna, formaty postów)
- Promocja mediowa
- Moderacja
2. Analiza komunikacji konkurencji
- Kontent (kontent tekstowy, strona wizualna, formaty postów)
- Moderacja
3. Ocena i wnioski
4. Podsumowanie najnowszych trendów w SoMe na świecie
5. Rekomendacje na kolejny kwartał:
- Formaty postów
- Tematy
- Wytyczne do kampanii mediowych
- Jak prowadzić moderację
Audyt może zawierać również określoną ilość gotowych postów kreatywnych (np. video czy karuzele) oraz komplet analiz i rekomendacji w formie prezentacji PDF. W ramach usługi rezerwujemy też czas na spotkanie oraz 2 godziny konsultacji.
Chcesz zrobić audyt swoich social mediów?
Dlaczego warto?
Zamawiając kwartalny lub półroczny audyt social media, gwarantujesz sobie niezależne, eksperckie spojrzenie na działania Twojego zespołu. Zyskasz pewność, że prowadzisz działania zgodne z trendami rynkowymi, a osiągane wyniki mediowe są bliskie najlepszym benchmarkom na rynku dla danej kategorii i wielkości budżetu mediowego.
Zapewnisz swojemu zespołowi dostęp do wiedzy i najnowszych trendów oraz nowinek technologicznych. Pomożesz mu też wyłapać ewentualne problemy i rozwiązać je we współpracy z doświadczonych konsultantem.
Co najważniejsze, optymalizujesz koszty, jednocześnie budując opartą na strategicznych założeniach, wartościową i ciekawą komunikację swojej marki w social media.
Ile to kosztuje?
Z założenia współpraca w tym modelu ma być istotnie tańsza niż zatrudnienie agencji do stałej obsługi SoMe. Ceny jakich można się spodziewać na lipiec 2023 w zależności od zakresu działań będą się wahać od 2600 do 5500 PLN netto na kwartał. W przypadku przeglądów półrocznych zmieścimy się pomiędzy 5000 a 8000 PLN netto.
Na cenę rzutuje ilość analizowanych profili, szerokość analizy konkurencji, liczba ewentualnych gotowych postów od agencji oraz kilka innych wytycznych.
Chcesz poznać wycenę dla Twojej firmy?
Inne formy współpracy z agencją
Zastanawiasz się, która forma współpracy z agencją najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojej firmy? Umów się z nami na bezpłatną konsultację, w ramach której będziemy mogli dopasować działania do indywidualnych potrzeb i odpowiedzieć na nurtujące Cię pytania.
Być może zamiast kwartalnego audytu social mediów lepiej sprawdzi się:
- strategia komunikacji w Social Media
- szkolenia merytoryczne
- konsulting on demand
- stała kompleksowa obsługa
FAQ: Audyt Social Media
Czym jest Audyt Social Media?
Odpowiedź: Audyt social media to kompleksowa analiza strategii i działań marki w mediach społecznościowych. Obejmuje ocenę treści, promocji mediowej i moderacji oraz porównanie z konkurencją.
Dlaczego Audyt Social Media jest ważny?
Odpowiedź: Pomaga markom zrozumieć ich obecną pozycję w mediach społecznościowych, dostosować strategie do trendów rynkowych i zoptymalizować działania dla lepszego zaangażowania i zasięgu.
Co zawiera Audyt Social Media?
Odpowiedź: Audyt obejmuje analizę komunikacji marki w kanałach mediów społecznościowych, analizę komunikacji konkurencji, ocenę obecnych strategii oraz rekomendacje na przyszłość.
Jak często należy przeprowadzać Audyt Social Media?
Odpowiedź: Zaleca się przeprowadzanie audytu social media co kwartał lub co pół roku, aby nadążyć za szybko zmieniającym się krajobrazem mediów społecznościowych.
Jakie są korzyści z Audytu Social Media?
Odpowiedź: Zapewnia niezależne, eksperckie spojrzenie na działania marki w mediach społecznościowych, gwarantując zgodność z trendami rynkowymi i optymalizację kosztów przy budowaniu angażującej komunikacji.