User Generated Content – Dlaczego użytkownicy są najlepszymi ambasadorami Twojej marki?

BY Neon Shake

User Generated Content (UGC), czyli treści tworzone przez użytkowników, są pewnym fenomenem współczesnego marketingu.

Świat, w którym zwykli ludzie, pełni pasji i sympatii do marki, sami promują jej produkty. Bez kontraktów, bez nachalnych reklam – po prostu dzielą się swoimi doświadczeniami i opiniami. W świecie, gdzie wszyscy mamy już dość „idealnych” reklam, UGC to świeży powiew, który przyciąga uwagę i działa skuteczniej niż tradycyjny marketing. Dlaczego? Bo jest prawdziwe, a ludzie wierzą ludziom.

Czym jest User Generated Content?

User Generated Content (UGC), a rzadziej Customer Generated Media (CGM) to wszelkie formy treści stworzone przez użytkowników, którzy nie są w żaden sposób związani z daną marką. Nie są finansowani przez brand, o którym piszą. Są to zwykli ludzie będący przeważnie jej fanami. Natomiast treści, jakie tworzą, mogą mieć różnorodną formę od wpisu na bloga, przez podcast, aż do filmu dodanego na Youtube lub inne media społecznościowe. Oczywiście treści takie są zauważane przez marki,  których dotyczą, a następnie mogą być wykorzystane. Wchodząc na stronę, gdzie można zakupić, jakiś produkt lub usługi coraz częściej natkniemy się na zakładkę opinie klientów, lub ,,co o nas mówią”. Mogą tam być podlinkowane artykuły na blogu, gdzie ktoś napisał coś ciekawego lub film na Youtube, chociażby z vloga survivalowego, na którym widać, jak autor korzysta z naszego produktu i jest on bardzo użyteczny. Oczywiście dobrze jest, gdyby dało się poznać, że to nasz produkt lub twórca poda jego nazwę. Coraz bardziej podkreśla się, że UGC może być o wiele bardziej skuteczne niż klasyczne treści marketingowe.

Rodzaje User Generated Content

Wyżej wspomnieliśmy, że UGC to wszelkie treści tworzone przez użytkowników. Warto więc sprawdzić, co kryje się za tak poważnym słowem. Bez wątpienia można stwierdzić, iż funkcjonuje kilka typów user generated content. Jedne są bardziej popularne, inne mniej. Jedne mają prostszą formę inne złożoną i mogą być bardziej angażujące. Wszystko tak naprawdę zależy od osoby, która za daną treść odpowiada. Oczywiście firmy mogą starać się na to wpływać, ale bardziej w formie kierunkowskazu, o czym w dalszej części.

Posty w social media

Jest to najpopularniejsza forma user generated content. Wynika to z liczby użytkowników korzystających z mediów społecznościowych. W zasadzie posiadanie profilu na jednym, czy drugim portalu wraz ze zmianami pokoleniowymi staje się normą. Ten typ UGC dotyczy prywatnych publikacji osób, które miały styczność z produktem bądź usługa. Ciekawą sytuacją może być również, to kiedy fan jakieś marki udostępnia post na Facebooku, gdzie firma zaangażowała się np. w akcję charytatywną. Będzie to pozytywnie wpływać na jej wizerunek.

Posty na blogu

Kolejnym typem UGC są artykuły bądź wpisy na blogu. Tutaj osoby mogą dzielić się treściami, w których przedstawiają swoje doświadczenia oraz wrażenia ze skorzystania z danego produktu lub usługi. Wyobraź sobie, że prowadzisz bloga kulinarnego i nie dawno, całkiem przypadkiem zdarzyło ci się  zjeść po pracy przepyszny Ramen. Dlaczego nie podzielić się ze swoimi czytelnikami, jak bardzo ci smakował ? Lokal, który faktycznie specjalizuje się w kuchni azjatyckiej, może dzięki tobie zyskać nowego klienta. A kto inny dzięki tobie zje pyszny obiad.

Komentarze do bloga

Pozostając w tej tematyce, warto pamiętać, iż do UGC można zaliczyć również komentarze w pod postem na blogu.Autorzytakich treści tworzą pewną społeczność. Dzięki możliwości komentowania wpisów na blogu społeczność ta może być jeszcze bardziej zaangażowana. Ludzie mają możliwość dzielenia się opiniami oraz przede wszystkim rozmawiania, a to znacząco może podnieść jakość bloga i zwiększyć jego wpływ na swoich odbiorców.

Wpisy na forum

Warto wspomnieć również o wpisach na forum, które należy potraktować, jako UGC. Na danym forum gromadzą się zazwyczaj użytkownicy i odbiorcy produktów lub usług danej marki. Fora mają charakter, nazwijmy to naturalny, gdyż nierzadko dochodzi na nich do sporów, a nawet kłótni. Fani danej marki dzielą się refleksjami na jej temat, co może pozytywnie wpłynąć na jej odbiór przez potencjalnych użytkowników. Na forum często poszukujemy podpowiedzi od ludzi, którzy właśnie mają, z czymś doświadczenie i są wstanie nam doradzić.  

Live

Kolejnym rodzajem UGC są transmisje na żywo. Ostatnimi czasy stała się to bardzo popularna forma kontaktu między twórcą, a jego społecznością. Oczywiście są livey, które uznajemy za wartościowe i takie, gdzie autor przekazuje treści nierzadko patologiczne. My jednak skupmy się na tych pierwszych. W tym przypadku np. Youtuber podczas streamowania może polecić swoim ,,widzom” jakiś produkt lub marka będzie oznaczona w tej transmisji. Olbrzymią zaletą liveów jest to, że twórca ma bezpośredni kontakt z odbiorcami, dzięki czemu transmisja może przypominać spotkanie ze znajomym i zwykłą rozmowę.

Zdjęcia

Zdjęcia są rodzajem UGC, który łączy kilak typów. Są publikowane w mediach społecznościowych np. Faceboook, Instagram czy X. Może być to forma postu, gdzie pod zdjęciem dodajemy opis, w którym możemy nawiązać do jakiejś marki. Na zdjęciu na Instagramie możemy mieć na sobie element garderoby danej marki, czym staramy się zakomunikować, iż jej ufamy i lubimy jej produkty. Zdjęcia mogą być także dodawane do wpisów blogowych oraz w komentarzach pod tymi wpisami. Jeżeli piszemy o jakimś sprzęcie, to fajnie byłoby pokazać, jak prezentuje się np. w naszej kuchni. Co więcej, dzięki zdjęciom dodanym przez użytkowników możemy sprawdzić, czy dany produkt wygląda tak, jak na opakowaniu czy na grafice reklamowej.

Wideo

Bardzo ciekawą i popularną formą tworzenia treści jest właśnie wideo. Twórcy mają olbrzymie możliwości do realizowania swoich pomysłów. Mogą to być vlogi, gameplaye oraz innego rodzaju materiały. Aby zostały uznane za UGC muszą zawierać wizerunek marki lub dany produkt bądź też marka pojawia się w narracji danego twórcy.

Grafiki i infografiki

Grafiki, jakie możemy uznać za UGC to np. komiksy, kolarze, rysunki, które zawierają produkt danej marki lub jej logo. Natomiast przykładem infografik mogą być różne zestawienia produktowe .

Wikipedia

Ehhh ta ukochana Wikipedia – jedni ją kochają, a inni z niej szydzą. Natomiast pamiętajmy, że również i wpisy na niej umieszczane mogą stanowić UGC. Jest ona pewnego rodzaju bazą, gdzie możemy znaleźć artykuły dotyczące lub zahaczające o wątek danej marki, produktu bądź osoby.

Recenzje

Pewną klamrą spinającą powyższe typy UGC są recenzje. Przez niektórych uznane za wręcz kluczowy element wielu marek oraz firm. Są w stanie wpływać na decyzje zakupowe klientów. Recenzja może wpłynąć na taką decyzję pozytywnie, gdzie będzie zachęcała i napędzała dynamikę sprzedażową lub negatywnie, co zniechęci potencjalnych konsumentów. Dlaczego recenzje określiliśmy, jako klamrę ? Ponieważ mogą one mieć różną formę oraz różne miejsca publikowania. Recenzja może być w formie wideo, a także może zostać wpleciona podczas transmisji na żywo. Nie musi mieć charakteru zaplanowanego. Oczywiście nie będzie to pełnoprawna recenzja, jakiej domagaliby się krytycy. Aczkolwiek zachowa swój trzon, czyli ocenę czegoś na podstawie określonych kryteriów.

UGC – wady i zalety

Korzyści wynikające z User Generated Content

Współcześnie coraz częściej mówi się o tym, że społeczeństwo z każdej strony jest ,,bombardowane” przekazem medialnym i marketingowym. Powszechnie znane jest już stwierdzenie szum medialny. Natomiast przekazy marketingowe coraz częściej są określane, jako nierealne, przesłodzone, które pokazują idealne, wręcz utopijne społeczeństwo. Przez to nie wydają się rzeczywiste. W tym miejscu warto wspomnieć o ciekawym zjawisku, jakim jest tzw. ślepota banerowa. Obecnie konsumenci mają umiejętność krytycznej analizy dostarczanych im przekazów reklamowych. Można śmiał powiedzieć, iż coraz częściej potrafimy dokonywać selekcji i odrzucać zbyt nachalne i niedostosowane dla nas treści reklamowe. W odpowiedzi na to przychodzi właśnie UGC, którego zalety zostaną niżej opisane.

Budowanie zaufania do marki oraz jej autentyczności:

Treści tworzone przez użytkowników, którzy nie są sponsorowani przez firmy, mogą budzić zaufanie. Według badania przeprowadzonego przez firmę NOSTO aż 60% konsumentów stwierdza, iż treści tworzone przez niezależnych użytkowników, są bardziej autentyczne niż inne przekazy marketingowe. Wynikać to może przede wszystkim z faktu, iż ludzie o wiele bardziej wierzą innym ludziom, którzy np. czegoś doświadczyli, niż bezosobowym markom. Nierzadko można spotkać się ze stwierdzeniami, iż marki starają się nam wcisnąć ,,kit” jedynie po to, aby coś sprzedać. Natomiast zdanie osoby, która np. kupiła produkt danej firmy i z niego skorzystała, jest dla wielu ludzi bezcenne. Treści publikowane w różny sposób m.in. na blogu, w recenzji lub na social mediach mogą być odbierane, jako bardziej autentyczne, gdyż pochodzą od prawdziwych ludzi i dotyczą ich doświadczeń.

User Generated Content zwiększa lojalność konsumenta wobec marki

Użytkownicy dzieląc się opiniami o danym brandzie, przekształcają się niejako z użytkowników w ambasadorów marki. Biorąc pod uwagę opisane już elementy, jest to bardzo korzystny proces z perspektywy firm. Według amerykańskich badań interakcje międzyludzkie są istotnym elementem budowania zaufania i lojalności wobec danej marki. Widoczne jest to przede wszystkim w branży m.in. gastronomicznej oraz farmaceutycznej. Jak to zostało wyżej napisane, użytkownicy ufają ludziom, a zatem marce zdecydowanie łatwiej będzie zdobyć nowych lojalnych klientów, którzy będą opierać część swojego zdania na opinii stałych klientów.

Treści generowane przez użytkowników realnie wpływają na sprzedaż

Kolejne badania, tym razem przeprowadzone przez firmę EmbedSocial pokazują, iż UGC ma również wpływ na proces sprzedaży. Według nich aż 75% konsumentów stwierdziło, iż treści generowane przez inne osoby mają duży wpływ na decyzje zakupowe. Można to argumentować m.in. społecznymi procesami zaufania. Przeciętny odbiorca danej marki wyraża większą chęć do zakupu jej produktu lub usługi, wówczas gdy np. zobaczył post na Facebooku swojego znajomego, w którym została ona wspomniana. Można też wspomnieć o tzw. dowodzie słuszności. Motywacją do zakupów jest grono zadowolonych klientów, którzy dzielą się swoją opinią publicznie. Co więcej, osoby zadowolone z produktów lub usług danej marki, którzy zaangażowali się w tworzenie o niej treści, mogą być bardziej skłonni to ciągłego budowania relacji z danym brandem.

Budowanie zaangażowania

Tworzenie treści taki jak blogi, filmy, wstawianie postów na social media czy udostępnianie zdjęć zwiększa zaangażowanie się użytkowników w życie marki. Wyobraź sobie, że firma wypuszcza nowy model obuwia. Momentalnie pojawią się posty w social mediach, gdzie fani będą dzielić się swoimi przemyśleniami. Na forach może pojawić się dyskusja, a niektórzy udostępnią zdjęcie butów z podpisem, że nie mogą doczekać się premiery. Wszystko to pokazuje, jak ważne dla marek jest zbudowanie społeczności, która będzie w nią zaangażowana.

Dotarcie do grupy docelowej

Inną zaletą User Generated Content jest to, iż dzięki nim marki są w stanie dotrzeć do nowych grup docelowych. Użytkownicy, którzy publikują treści związane z daną marką, automatycznie zwiększają jej zasięg. Dzięki czemu brand może dotrzeć ze swoją ofertą do grup, których nie uwzględnił, jako grupy docelowe. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby grono odbiorców marki się powiększyło.

User Generated Content wpływa na SEO

Treści tworzone przez użytkowników w sposób znaczący wpływają na SEO. Przeglądarki internetowe np. Google doceniają świeże treści tworzone przez konsumentów. Ludzie w sieci  mogą dzielić się swoimi recenzjami i opiniami na dany temat, a to zdecydowanie może zwiększyć widoczność stron w wyszukiwarkach internetowych. Zwiększona widoczność witryny wpływa również pozytywnie na ruch ograniczony,  a zatem zmniejszają się koszty przeznaczone na reklamę.

Wady User Generated Content

Czytając powyższy tekst, można dojść do wniosku, iż UGC jest wręcz marketingowym Złotym Gralem, gdyż nie posiada wad lub zagrożeń. Otóż nie jest tak, w zasadzie w świecie nie ma rzeczy idealnych i wszystko ma, jakieś minusy, jeśli dokładniej się temu przyjrzymy. Pierwszym z minusów consumer created content jest jego nieprzewidywalność. W zasadzie nigdy nie mamy pewności, czy treść opublikowana przez użytkowników, mówiąc kolokwialnie, będzie żarła, czy raczej pozostanie niezauważona. Jeśli okaże się, że trafi do odbiorców i ich zaciekawi to rewelacja, natomiast jeśli nie, to trzeba kombinować dalej. Innym zagrożeniem jest to, iż UGC jest pewnego rodzaju bronią obosieczną. Związane jest to przede wszystkim  z tym, jak użytkownicy ocenią usługę lub produkt danej marki. Pamiętajmy, iż opinie użytkowników muszą być niezależne, a więc nie mamy wpływu na to, co zostanie o nas powiedziane. Z jednej strony marka może zostać wychwalona, natomiast z drugiej strony należy liczyć się z tym, iż opinie bądź recenzje mogą mieć charakter negatywny. Co więcej, jeżeli marka zaliczy jakśś wpadkę np. wizerunkową, to użytkownicy mają ogromne możliwości np. poprzez social media, aby przekazywać taką informację dalej. W takim wypadku firma musi przyjąć krytykę i zastanowić się, jakie działania podjąć, aby się odbudować. Kolejnym minusem jest jakość treści. Niestety nie mamy wpływu na to, kto i w jakiś sposób będzie tworzył treści dotyczące naszej marki. Z jednej strony teksty pisane przez użytkowników są bardzo naturalne i spełniają rolę, natomiast część ich odbiorców może uznać, iż są one niecenzuralne, niepoprawne i mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Co więcej, produkty lub usługi naszego brandu mogą być promowane przez osoby, których twórczość odbiega od ogólnie przyjętych norm społecznych i może zostać uznana za wręcz niebezpieczną. Współcześnie wystarczy, aby osoba, która ma negatywny wizerunek powiedziała, iż używa produktów naszej marki, aby dany brand spotkał się ostracyzmem. Niestety może panować mylne przekonanie, iż taka osoba jest przez jakąś markę sponsorowana.  

Biorąc pod uwagę powyższe elementy, trzeba podkreślić, iż ciężko jest ująć UGC w swojej strategii marketingowej oraz nie łatwo jest przewidzieć jej efekty.

Zachęcanie użytkowników do tworzenia treści

Marki głowią się nad tym, jak zachęcić użytkowników do tego, aby tworzyli treści, z których mogą czerpać benefity. Nie jest to łatwe zadanie, ale w odpowiedzi na ni przychodzi nie kto inny, jak kreatywność. Jednym ze skutecznych sposobów na korzystanie z User Generated Content jest zaproszenie przez Markę swoich odbiorców do wspólnej zabawy. Tutaj za przykład może posłużyć nam CocaCola, która wypuściła serie napojów w puszkach z imionami, a następnie zachęcała, aby udostępniać zdjęcia z dedykowanymi produktami. Podobnym rozwiązaniem może pochwalić się Starbuck. W kawiarni otrzymamy podpisany naszym imieniem kubek, co dla wielu osób jest zachęta, aby wrzucić jej zdjęcie w social media. Innym przykładem może być np. zorganizowanie jakiegoś challengu i dodawanie zdjęć lub relacji z jego realizowania.

Oto kilka porad, dzięki którym można gromadzić treści tworzone przez użytkowników:

  1. Organizuj konkursy lub challenge
  2. Zachęcaj do udziału w akcjach
  3. Nagradzaj za pisanie opinii i recenzji np. McDonald za wystawnie opinii oferuje darmowy produkt
  4. Oferuj promocję dla stałych klientów
  5. Prowadź Newsletter, zachęć do jego subskrypcji i wysyłaj ciekawe treści

Podsumowanie

User Generated Content (UGC) to treści tworzone przez użytkowników, które dzięki swojej autentyczności zwiększają zaufanie konsumentów do marki. Może przyjmować różne formy, takie jak posty, recenzje czy filmy, i skutecznie wpływać na decyzje zakupowe oraz budować lojalność klientów. UGC pomaga zwiększać zasięg i widoczność marki, a także wspiera SEO, choć jego nieprzewidywalność może być wyzwaniem. Aby skutecznie wykorzystać UGC, firmy powinny angażować swoją społeczność. Dzięki temu mogą przekształcić klientów w ambasadorów marki, co prowadzi do wzrostu sprzedaży i zaangażowania.

FAQ

Czym jest User Generated Content (UGC)?

Odpowiedź: User Generated Content (UGC), a rzadziej Customer Generated Media (CGM) to wszelkie formy treści stworzone przez użytkowników, którzy nie są w żaden sposób związani z daną marką. Nie są finansowani przez brand, o którym piszą. Są to zwykli ludzie będący przeważnie fanami danej marki. Natomiast treści, jakie tworzą, mogą mieć różnorodną formę od wpisu na bloga, przez podcast, aż do filmu wrzuconego na Youtube lub inne media społecznościowe.

Jakie są popularne formy UGC?

Odpowiedź: Popularne formy to posty w social media, wpisy na blogach, komentarze, zdjęcia, wideo, recenzje oraz transmisje na żywo.

Jakie korzyści przynosi UGC dla marki?

Odpowiedź: UGC buduje zaufanie, zwiększa lojalność klientów, realnie wpływa na sprzedaż, zwiększa zaangażowanie użytkowników, pomaga w dotarciu do nowych grup docelowych i wspiera SEO.

Jakie są potencjalne wady UGC?

Odpowiedź: Do wad należą nieprzewidywalność treści, ryzyko negatywnych opinii, niska jakość niektórych treści oraz potencjalne szkody wizerunkowe spowodowane niepożądanym powiązaniem z kontrowersyjnymi twórcami.

Dlaczego treści generowane przez użytkowników zwiększają zaangażowanie?

Odpowiedź: Treści UGC angażują społeczność wokół marki, np. poprzez dyskusje na forach, publikacje w social media czy relacje wideo, co buduje interakcję między użytkownikami a marką.

Dlaczego UGC jest bardziej autentyczne niż klasyczne reklamy?

Odpowiedź: UGC pochodzi od prawdziwych ludzi, którzy dzielą się własnymi doświadczeniami, co sprawia, że jest postrzegane jako bardziej wiarygodne niż treści tworzone przez marki.

Jak marki mogą zachęcić użytkowników do tworzenia treści?

Odpowiedź: Marki mogą organizować konkursy, akcje promocyjne, oferować nagrody za recenzje, wprowadzać promocje dla stałych klientów, czy prowadzić angażujące newslettery.

Autor: Paweł Rogiewicz

Neon Shake

Zainteresował Cię ten temat i chciałbyś porozmawiać o podobnych działaniach w Twojej firmie?

Wypełnij formularz i umów się na 30-minutową, bezpłatną rozmowę strategiczną!

    Dziękujemy za wypełnienie formularza!

    Wkrótce skontaktujemy się z Tobą, by umówić zakres i termin spotkania. Na tej podstawie dobierzemy eksperta, który poprowadzi konsultacje.

    Życzymy udanego dnia :) zespół Neon Shake