Czy zdarzyło ci się zakupić produkt tylko dlatego, że został ci on polecony przez znajomego lub rodzinę, a może widziałeś masę pozytywnych ocen albo opinię od znanego Influencera?
W tym artykule dowiesz się jaką moc posiada marketing rekomendacyjny i jak przyczyni się do rozwoju twojej firmy.
Co to jest marketing rekomendacyjny?
Jest to dziedzina marketingu online inaczej nazywana marketingiem polecającym. Ma ona na celu promowanie danego przedmiotu, usługi lub firmy za pomocą rzetelnych rekomendacji ze strony autentycznych klientów. Innymi słowy, celem tej strategii jest zrobienie z zadowolonych kupujących ambasadorów marki, którzy będą promować produkt oraz generować większą widoczności i sprzedaż. Marketing rekomendacyjny jest istotną strategią, która wpływa na nasze życie konsumenckie, ponieważ wiadome jest to, że najlepiej kupuje nam się produkty polecane przez naszych znajomych, rodzinę czy influencerów.
Na czym polega marketing rekomendacyjny?
Marketing rekomendacyjny posiada stosunkowo bardzo łatwą strategię, ponieważ polega on na motywowaniu do wystawienia opinii na tematy firmy czy danego produktu. Działa on efektywniej niż reklamy, bądź kampanie organizowane przez markę. Dzieje się tak, dlatego, że potencjalny konsument bardziej zaufa rzetelnej opinii innych klientów.
Rekomendacje możemy podzielić na dwa systemy:
- Rekomendację uzyskaną – usługodawca prosi o wystawienie opinii;
- rekomendacja spontaniczna – konsument za sprawą swojej własnej decyzji wystawia pozytywną opinię.
Marketing rekomendacyjny, tak jak inne strategie marketingowe ma swoje wady i zalety. Jednak warto skupić się na płynących z niego korzyściach, aby przekonać się dlaczego jest on tak ważny. Do plusów tej strategii warto zaliczyć:
- Zwiększone zaufanie i wiarygodność – rekomendacje od prawdziwych użytkowników są postrzegane jako bardziej autentyczne i szczere;
- Niższe koszty związane z pozyskaniem klienta – dzięki poleceniom ze strony kupującego firma jest w stanie zaoszczędzić na kampaniach reklamowych;
- Zwiększenie lojalności – stali klienci angażują się w działania marki, tworząc z nimi większą więź;
- Informacje zwrotne – posiadając wystawioną opinię jesteśmy w stanie wiedzieć czy nasze działania zmierzają w dobrym kierunku. Pozwala to nam także poprawiać błędy i stale się rozwijać;
- Przewaga nad konkurencją – dzięki skutecznym rekomendacją jesteśmy w stanie zdobyć rzeszę lojalnych klientów i wzmocnić swoją pozycję na rynku.
Widoczne zalety pokazują nam, że korzyści płynące z marketingu rekomendacyjnego działają w obie strony. Również wady tej strategii pokazują nam, że dzięki niej jesteśmy w stanie ciągle się rozwijać i poprawiać niedociągnięcia.
Marketing rekomendacyjny, a marketing szeptany
Często marketing rekomendacyjny jest mylony z marketingiem szeptanym. Jednak większość osób nie zdaję sobie sprawy, że są to dwie osobne strategię wprowadzane w firmach, które opierają się na wystawianiu opinii, jednak kompletnie w inny sposób.
- Marketing szeptany polega na naturalnym wywoływaniu dyskusji na temat danej marki.
- Marketing rekomendacyjny natomiast opiera się na samoistnym wystawianiu swojej opinii przez klientów. Dzięki nim dostajemy wiarygodną opinię od osób, które mają wiedzę na temat produktu.
Jak wykorzystać marketing rekomendacyjny w swojej firmie?
Aby zachęcić klientów do wystawiania opinii należy skupić się na kilku czynnikach.
PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE
Wprowadzenie nagród lub rabatów za wystawioną opinię przez kupującego może skutecznie zachęcić do aktywnego uczestnictwa w programie rekomendacyjnym.
AKTYWNOŚĆ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Podczas prowadzenia kont na mediach można zachęcić odbiorców do kontaktu z marką. Przykładowo, dzięki kreatywnym opisom pod postami można zachęcić stałych już klientów do wyrażania opinii na temat używanego przez nich produktu.
OPINIE I REKOMEDNACJE
Podczas robienia zakupu przez klienta można zachęcić go do udzielania opinii na temat przeprowadzonych zakupów, funkcjonowania strony, oraz łatwości w zakupie. Takie rekomendacje pozwalają na ciągły rozwój firmy pod potrzeby klienta.
PROFIL FIRMY W GOOGLE
Dzięki temu ułatwimy kupującym możliwość wystawienia recenzji, ponieważ będziemy widoczni w SERP i mapach Google.
Podsumowanie
Marketing rekomendacyjny jest obecnie jedną z najważniejszych form docierania do nowych odbiorców. To właśnie dzięki niej klienci wyrabiają o naszej firmie opinie i z chęcią sięgają po zakup poleconych przez inne osoby produktów. W obecnych czasach, gdzie rekomendacje stanowią główny czynnik, którym sugerują się osoby podczas dokonywania zakupów, strategia ta stanowi idealny czynnik do wybicia się lub umocnienia na rynku konsumenckim.
FAQ
Czym jest jest rekomendacja?
Odpowiedź: Najprościej mówiąc jest to proces, w którym klient poleca usługi lub produkty innym osobą ze swojego środowiska. Rekomendacje mogą być również przekazywane za pomocą mediów społecznościowych, w postaci werbalnej, czy pisania poleceń na stronach danej firmy czy brandu.
Jakie zagrożenia płyną ze stosowania marketingu rekomendacyjnego?
Odpowiedź: Pierwszym i jedynym zagrożeniem jakie może spotkać stosowanie tej strategii w naszej firmie jest napływ opinii, które mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Warto jednak zauważyć, że dzięki szczerej informacji zwrotnej od klienta możemy wyciągnąć z niej wnioski i rozwijać produkty.
Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami?
Odpowiedź: Najprościej poprawić jakość produktu i zapewnić klientowi, że kolejny zakup nie będzie już wadliwy. Warto również stale odpowiadać na informacje zwrotne od kupujących, aby mieli poczucie, że ich uwagi zostały wysłuchane i mają wpływ na polepszanie się jakości artykułu.
Jak zachęcić klienta do udzielania rekomendacji?
Odpowiedź: Poproś klientów o opinię, jest to najłatwiejszy sposób, aby zwrócić ich uwagę podczas dokonania zakupu. Możesz również zaoferować zniżki, punkty, czy małe prezenty w zamian za udzielenie informacji zwrotnej.
Czy marketing rekomendacyjny jest zastępstwem dla innych form marketingu?
Odpowiedź: Marketing rekomendacyjny jest dobrą strategią, z której warto skorzystać, jednak nie jedyną, którą warto wprowadzić.