Wprowadzenie naszej marki w świat social mediów to konieczność, jeśli zależy nam na budowaniu wiarygodności.
Są profile, których celem jest właśnie uwiarygodnienie istnienia marki i przekazanie podstawowych informacji o oferowanych usługach czy produktach. W tym przypadku tworzenie kreatywnych postów nie jest koniecznością. Jednak sama obecność to zbyt mało, by wyróżnić się w zatłoczonym feedzie, nie mówiąc o realizacji bardziej sprecyzowanych celów: zwiększeniu zasięgu, zaangażowania, sprzedaży, budowaniu silnego i spójnego wizerunku.
Jeśli Twoja marka jest na etapie, na którym w grę wchodzi już budżet mediowy – warto spożytkować go na ciekawy content, który przyniesie lepsze wyniki. W wyścigu o uwagę i serca odbiorców, kreatywność zawsze jest naszym sprzymierzeńcem.
Może się wydawać, że specjaliści z branży kreatywnej beztrosko rzucają pomysłami, a im bardziej „kreatywnie”, tym lepiej. Nie do końca. Celem jest stworzenie unikalnych, zróżnicowanych i atrakcyjnych wizualnie treści, dopasowanych do grupy docelowej i spełniających precyzyjnie określone cele.
Czy każdy może tworzyć kreatywne social media?
Czy potrzeba agencji kreatywnej, by mieć pewność, że nasze social media są naprawdę kreatywne? Tak i nie. Zdarzają się profile, które najprawdopodobniej nie są prowadzone przez profesjonalne agencje, a którym trudno odmówić kreatywności.
Jednak powierzając nasze „sociale” agencji możemy liczyć na wsparcie strategiczne i regularne weryfikowanie wyników prowadzonych działań. Innymi słowy – mamy pewność, że kreatywność zbliża nas do celu, a nie od niego oddala. W dobrze naoliwionej agencyjnej maszynie kreatywność jest podporządkowana strategii, która z kolei wyzwala kreatywność.
Zacznij od strategii
Dobrze skrojona strategia social mediowa uwzględnia takie elementy jak cele biznesowe, analizę grupy docelowej, strategię content marketingową, rekomendację platform społecznościowych oraz płatnych działań reklamowych na wybranych platformach. W oparciu o te elementy tworzony jest szczegółowy plan działań, które z kolei są stale monitorowane i analizowane – by móc na bieżąco modyfikować strategię, w celu optymalizacji wyników. Raporty z wynikami tworzone są kwartalnie i omawiane z klientami. To także okazja do omówienia trendów i wewnętrznych podsumowań w agencji pod kątem skuteczności kreacji.
Chcesz prowadzić kreatywne social media?
Warto skorzystać z know-how agencji i strategicznego wsparcia także wtedy, gdy sami chcemy tworzyć treści na profile. Stworzenie strategii social mediowej i współpraca z agencją w trybie kwartalnych raportów to jedno z rozwiązań, które pozwoli zweryfikować, czy nie przepalamy potencjału kreatywnego i budżetu. Warto poprosić agencję o spersonalizowaną ofertę.
Kreatywność (nie) za wszelką cenę
Warto dodać, że nie każdy post na profilu naszej marki musi być pokazem kreatywności. Tworząc strategię social mediową, agencja zadba o zróżnicowanie treści, proponując kilka kategorii postów, określając zakres kreatywności i wytyczne, których należy przestrzegać w komunikacji. Dzięki temu możemy np. skutecznie dotrzeć do różnych segmentów grupy docelowej.
Zadbaj o atrakcyjność wizualną
Ale przejdźmy na poziom kreacji. Tu ogromną rolę odgrywa stworzenie spójnej strategii wizualnej i zadbanie, by obejmowała zróżnicowane formaty, w tym atrakcyjne dla odbiorców (i algorytmów) wideo. Reelsy, karuzele, posty rozwijane, panoramiczne… sam Facebook oferuje kilkadziesiąt różnych formatów. Agencja social mediowa, planując posty na dany okres zadba o ich zróżnicowanie. Dzięki doświadczeniu i wiedzy będzie również w stanie sprawnie zrealizować także bardziej wymagające formaty.
Mów silnym głosem
Spójność to ważne słowo nie tylko na poziomie wizualnym, ale również w zakresie tego, jak komunikujemy – czyli tone of voice. Unikalny i wyrazisty głos pomaga budować tożsamość marki i wyróżniać się na rynku. Ważne jest, aby był autentyczny i spójny z jej wartościami i ideami. Powinien być też dopasowany do grupy docelowej i mówić jej językiem – dzięki czemu łatwiej jest budować zaangażowanie i lojalność. W końcu, musi także współgrać z charakterem prowadzonej działalności. W przypadku brandów związanych z modą lub kulturą młodzieżową sprawdzi się bardziej dynamiczny i eksperymentalny język. Z kolei w przypadku dóbr luksusowych – profesjonalny i wyszukany.
Śledź i reaguj
Rzeczywistość na bieżąco dostarcza okazji do kreatywności. Social media stwarzają możliwość błyskawicznego reagowania, a aktualne wydarzenia, trendy czy premiery stanowią doskonałą pożywkę dla „RTM-ów” (Real-Time Marketing). Im większy potencjał emocjonalny wydarzenia, tym większa szansa na zabłyśnięcie na szybko rotującym forum social mediowym. Może się oczywiście zdarzyć, że na genialnego RTM-a wpadniemy „w międzyczasie”, ale nie jest to szczególnie prawdopodobne. Realia pracy w agencji to ciągłe śledzenie rynku i newsów pod kątem wykorzystania w komunikacji. Sztuką jest nie tylko trzymanie ręki na pulsie, ale też oszacowanie, które wydarzenia i trendy stwarzają szansę wygenerowania pożądanej reakcji.
Buduj społeczność
Kreatywne social media przekładają się także na silną społeczność, która angażuje się w treści i przyczynia się do ich rozprzestrzeniania. Jej budowanie wymaga stałego publikowania ciekawych, angażujących treści, regularnej interakcji z użytkownikami, odpowiadania na komentarze i wiadomości prywatne. Warto także zadbać o konkursy oraz wykorzystywać interaktywne narzędzia: pytania, głosowania, ankiety, quizy. Wszystko po to, by pozostać w kontakcie z obserwatorami i budować pozytywne emocje i doświadczenia związane z marką.
Przygotuj się na impas
Impas kreatywny nieuchronnie się pojawi. Na początku pomysły przychodzą same. Utrzymanie efektu świeżości i zaskoczenia po kilku miesiącach prowadzenia komunikacji ongoingowej – to zupełnie inny rodzaj wyzwania. Warto wtedy rozważyć zaangażowanie agencji kreatywnej. Te prowadzą z reguły kilka-kilkanaście profili na raz, dla klientów z różnych segmentów rynku. Możliwość wymiany, burzy mózgów, podpatrzenia tego, co dzieje się na „sąsiednich” profilach – pozwala utrzymać parametry inspiracji i kreatywności na odpowiednim poziomie.
Doświadczenie i interdyscyplinarność zespołów kreatywnych działa na korzyść klientów. Pozwalają na szerszy ogląd i zweryfikowanie tego, co działa, a co nie działa w danej grupie docelowej czy kategorii. Warto z tego skorzystać, choćby na wybranym etapie budowania social mediów marki.
Jak to robimy w Neon Shake?
W Neon Shake mamy doświadczenie w prowadzeniu kanałów social mediowych większych i mniejszych marek, z wielu kategorii: od FMCG, przez marki sportowe, centra handlowe, usługi finansowe, farmację… i wiele innych. Oto wybrane przykłady.
Oranżada Hellena
W 2016 roku Hellena postanowiła odświeżyć wizerunek swojej kultowej oranżady i wzmocnić świadomość w młodszej target grupie. Postanowiła zrobić to z nami. Przejęliśmy obsługę profili marki na Facebooku, Instagramie i Snapchacie. Rozpoczęliśmy od dogłębnego poznania grupy docelowej. Wniosek był jednoznaczny: stawiamy na zabawę, luz, świeżość, animowane formaty i angażujący content, jak interaktywne gry i quizy. Wszystko w oryginalnej oprawie graficznej, zgodnej z nowym social CI. Zadbaliśmy także o kreatywność na poziomie moderacji: stworzyliśmy unikalne gifty, nawiązujące do kultowych produktów marki. Wprowadziliśmy chatbota, dostarczającego aktywności takie jak posty z quizami. Zadbaliśmy też o kreatywne treści tworzone we współpracy z influencerami.
Efekty: tysiące reakcji po postami (rekord: 50 tysięcy). Po trzech miesiącach obsługi zdobyliśmy pierwsze miejsce w rankingu SoTrender Interactivity Index w kategorii napojów, a miesiąc później w całym FMCG. W sześć miesięcy wygenerowaliśmy pół miliona interakcji na profilu. Kreatywność działa!
Decathlon
Decathlon to jeden z największych graczy w branży sportowej na świecie, posiadający sklepy na 5 kontynentach. W 2017 roku dołączyliśmy do drużyny, a jednym z pierwszych naszych zadań było przygotowanie contentu do profili społecznościowych klienta. Zbudowaliśmy komunikację angażującą miłośników sportu, bazując na insightach i budowaniu pozytywnych emocji wokół aktywności. Śledziliśmy kalendarza wydarzeń sportowych – i nie tylko – by podgrzać emocje celnymi RTM-ami. Skutecznie! Wdrożona komunikacja doprowadziła do skokowego wzrostu zasięgu i zaangażowania. A w ramach współpracy z marką, zrealizowaliśmy także szereg kampanii digitalowych, które zaktywizowały obserwatorów na Facebooku. Najważniejsze z nich to wyróżniona Kreaturą „Korona Skałek Polskich” oraz nominowana do tej nagrody kampania „Po co Ci to?” (obie dla marki Simond by Decathlon).
Work Service
Work Service to największa firma branży HR w tej części Europy. W 2018 roku marka postanowiła powierzyć nam swoje social media, wcześniej prowadzone przez dział wewnętrzny. Stworzyliśmy kompleksową strategię social mediową, kierując komunikację w stronę bardziej angażujących treści, opartych na insightach i real-time marketingu. Zastosowaliśmy niestandardowe formaty, jak rozwijające się posty, animacje i interakcje z odbiorcami. Stworzyliśmy także spójny i wyróżniający styl wizualny, zgodny z trendami i korespondujący z lekkim, nienachalnym tone of voice. Udało nam się zręcznie połączyć nowinki o rynku pracy z treściami rozrywkowymi. A na efekty nie trzeba było długo czekać: zaangażowanie wzrosło prawie siedmiokrotnie, a zasięg – dwukrotnie.
Jeśli Ty też chcesz przekonać się, co może zrobić dla Twojej marki nasza kreatywność, zachęcamy do kontaktu!
FAQ: Kreatywne Strategie w Social Mediach
Czy każdy może tworzyć kreatywne treści w social mediach?
Odpowiedź: Tak, kreatywność w mediach społecznościowych nie jest zarezerwowana wyłącznie dla profesjonalnych agencji. Jednak agencje mogą zapewnić strategiczne wsparcie i regularne przeglądy wyników, co gwarantuje, że kreatywność jest zgodna z celami biznesowymi.
Dlaczego rozpoczęcie od strategii jest ważne w social mediach?
Odpowiedź: Dobrze opracowana strategia mediów społecznościowych uwzględnia cele biznesowe, analizę grupy docelowej, strategię content marketingu i rekomendacje dotyczące platform, zapewniając, że wszystkie działania są ukierunkowane na cel i efektywne.
Jak ważna jest atrakcyjność wizualna w mediach społecznościowych?
Odpowiedź: Bardzo ważna. Spójna strategia wizualna, obejmująca różnorodne formaty atrakcyjne dla odbiorców, zwłaszcza wideo, jest kluczowa dla angażujących treści.
Jaką rolę odgrywa ton komunikacji w mediach społecznościowych?
Odpowiedź: Unikalny i wyrazisty ton komunikacji jest niezbędny do budowania tożsamości marki i wyróżniania się. Powinien być autentyczny, spójny z wartościami marki i rezonować z grupą docelową.
Jak można kreatywnie wykorzystać bieżące wydarzenia w mediach społecznościowych?
Odpowiedź: Bieżące wydarzenia stanowią okazję do kreatywności. Wykorzystanie aktualnych trendów i wydarzeń do Real-Time Marketingu (RTM) może znacząco zwiększyć zaangażowanie i widoczność marki.