Wybór właściwego partnera, odpowiedzialnego za działania marketingowe w Twojej firmie, może być kluczowy dla jej dalszego rozwoju.
Każda firma stojąca przed wyborem partnera marketingowego, powinna wiedzieć w jaki sposób najlepiej go wybrać (zwłaszcza na rynku, w którym są setki agencji marketingowych), czego może się po nim spodziewać oraz w jaki sposób ułożyć sobie współpracę, aby obie strony były z siebie zadowolone. W jaki sposób zrobić to dobrze? Już podpowiadamy!
Dlaczego marketing jest ważny w branży IT?
Marketing w branży IT to dziedzina, która skupia się na promocji produktów i usług związanych z informatyką i nowymi technologiami. Celem marketingu w tej branży jest dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów lub pracowników i przedstawienie im oferty, która będzie dla nich najbardziej atrakcyjna.
W rozmowach z osobami zarządzającymi firmami typu software house, często słyszymy, że marketing jest przez nich traktowany jako zło koniecznie. Takie podejście wynika najczęściej z dwóch powodów – udało im się odnieść mniejszy lub większy sukces bez marketingu (zazwyczaj poprzez inwestycje w jeden kanał pozyskiwania leadów), lub też po prostu z niezrozumienia roli marketingu w nowoczesnej firmie IT.
Zarówno jedno i drugie podejście jest błędne – pierwszy przypadek to klasyczny błąd polegający na korzystaniu tylko z jednego źródła leadów. Najczęściej są to rekomendacje, czasami też procesy lead generation. Niemniej jednak rynek bezustannie się zmienia (co dokładnie widać od czasów pandemii) i bardzo często słyszymy, że dotychczasowe źródło „wyschło”, zostawiając founderów z niczym, bo postawili wszystko na jedną kartę.
W drugim przypadku bardzo często dochodzi do lekceważenia marketingu, najczęściej wynikającego z niewiedzy czy też wprost – ignorancji. Marketing sprowadzany jest często np. „do wrzucania czegoś na fejsa” czy też organizowania owocowych czwartków w firmie.
Tymczasem rola marketingów w firmach z branży IT jest niepodważalna – rynek (zwłaszcza w Polsce) jest bardzo konkurencyjny, a marketing pozwala m.in. na znalezienie wyróżników naszej firmy, dotarcie z naszym komunikatem do grup docelowych, wsparcie działań sprzedażowych czy też działań employer branding. Z pomocą marketing automation pozwoli zautomatyzować wewnętrzne procesy, wesprze w badaniach potrzeb klienta oraz pomoże w rekrutacji nowych pracowników.
Myślisz o rozpoczęciu współpracy z agencją reklamową?
Jak dobrze rozpocząć współpracę firmy IT z agencją marketingową?
Kampania marketingowa dla firm z branży IT wymaga od agencji marketingowych nie tylko analizy rynku, ale również zrozumienia potrzeb potencjalnych klientów. Warto w tym celu przeprowadzić badania, by poznać preferencje i oczekiwania konsumentów, a rolą całej firmy IT jest dostarczenie możliwie największej ilości informacji o nich, każdy pracownik powinien być zaangażowany w ten proces i rozumieć jego znaczenie. Właściwe zrozumienie potrzeb i skalę zapotrzebowania na konkretne usługi pozwala na zaprojektowanie skutecznej strategii marketingowej.
Po określeniu potrzeb konsumentów, ważne jest zidentyfikowanie obszarów, w których firma potrzebuję wsparcia marketingowego. Najczęściej w przypadku polskich firm są to obszary w których potencjalni klienci lub pracownicy szukają informacji o usługach. Najczęściej są to wyszukiwarki internetowe, strony internetowe, media społecznościowe czy portale branżowe. Agencje marketingowe powinny zaprojektować komunikację z klientami tak, aby była ona zoptymalizowana pod te obszary.
Kolejnym krokiem jest poznanie zachowań konkurencji – w tym celu przeprowadza się audyty i analizy. To pozwala na lepsze zrozumienie ich strategii komunikacji z klientami oraz reklamowania na kanałach społecznościowych i w wyszukiwarkach. Dzięki temu można opracować bardziej przemyślane działania i zawsze być o krok do przodu w porównaniu z konkurencją.
Na tych podstawach agencja marketingowa może wesprzeć Cię tworzeniem atrakcyjnych materiałów marketingowych, których rolą będzie przyciągnięcie do Twojej firmy nowych klientów. Pamiętaj, by tworzyć treści, które będą dla nich atrakcyjne i wartościowe. Badania przeprowadzone przez Content Marketing Institute w 2013 roku pokazały, że 99% specjalistów od marketingu firm software w Ameryce Północnej stosuje content marketing.
Content marketing to jednak nie tylko kreacja, ale też dystrybucja. Następnym krokiem w promowaniu treści jest przekazywanie ich do określonej grupy odbiorców w sposób możliwie najefektywniejszy. Agencja zastosuje różne kanały komunikacji, np. newslettery, organiczne posty lub kampanie reklamowe, by dotrzeć do swojej grupy docelowej.
W obliczu postępującej transformacji cyfrowej, trendy związane z komunikacją digitalową z klientami są coraz ważniejsze. Dlatego wdrażanie strategii content marketingu jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności firmy.
Ważne jest również, aby kampania marketingowa była procesem, który trwa dłużej lub krócej, jednak zawsze postępuje i realizuje założenia w pewnym zakresie czasowym.
Dlatego agencje marketingowe powinny przygotować długofalową strategię marketingową i systematycznie ją wdrażać, aby osiągnąć zamierzone cele. Realizacja kampanii marketingowej wymaga nie tylko kreatywności i wiedzy, ale również cierpliwości i systematyczności w działaniach.
W jaki sposób wybrać odpowiednią agencję marketingową do prowadzenia działań Twojej firmy IT?
Wybór odpowiedniej agencji jest kluczowy dla rozwoju każdego biznesu IT i wymaga przeprowadzenia odpowiedniego researchu oraz porównania ofert kilku różnych agencji. Na co zwrócić uwagę w trakcie takiego procesu?
- doświadczenie i specjalizacja – dobrze dobrana agencja powinna posiadać doświadczenie w branży IT, znać specyfikę rynku oraz potrzeby klientów z tej branży. Pozwoli to na dobranie odpowiednich kanałów komunikacji oraz na uniknięcie potencjalnych zagrożeń
- referencje i portfolio – warto zwrócić uwagę na to z kim dana agencja dotychczas pracowała oraz jakie są opinie ich klientów. Warto poszerzyć zakres researchu i oprócz przeczytania referencji na stronie internetowej zajrzeć np. na Clutch czy też w opinie Google. W ten sposób ocenisz jakich projektów podejmuje się agencja, jakie efekty osiąga i czy razem z Twoją firmą będziecie stanowić dobrze dobrany zespół
- usługi i narzędzia – zobacz, czy agencja oferuje takie zestaw usług, które pozwolą podnieść marketing w Twojej firmie IT na wyższy poziom
- zespół – zobacz, kto pracuje w danej agencji (często można sprawdzić to na stronie WWW lub na portalu LinkedIn) – warto postawić na zespół doświadczonych specjalistów, bo grupa stażystów niekoniecznie dowiezie odpowiednią jakość
- proces – dowiedz się, czy agencja dysponuje własnym, transparentnym procesem działań, tak abyś na każdym kroku wiedział nad czym właśnie pracują i ile będzie Cię to kosztować
- komunikacja i elastyczność – czy agencja jest zawsze dostępna i szybko odpowiada na Twoje pytania i zadania? To na pewno wpłynie na tempo i komfort wspólnej pracy
- cena – porównaj ceny kilku różnych agencji i upewnij się, że otrzymasz najwyższą możliwą jakość usług w rozsądnej cenie.
Podsumowując, ważne jest, aby wybrać agencję, która posiada odpowiednie doświadczenie i specjalizację w branży IT, ma dobre referencje i portfolio oraz oferuje usługi i narzędzia, których potrzebujesz, jest elastyczna w komunikacji i dostosowywaniu się do potrzeb klienta, a także oferuje rozsądne ceny.
Dobry marketing w branży IT – nasze case study
W latach 2019-2022 działaliśmy kompleksowo dla nowoczesnej firmy technologicznej z Krakowa, specjalizującej się w Machine Learning oraz Intensive Data Processing. Zapewniliśmy strategiczną i kreatywną obsługę, w ramach której prowadziliśmy zintegrowane działania w kanałach digital, BTL i print. Naszym zadaniem było odświeżenie identyfikacji wizualnej, zarządzanie social media oraz wdrożenie działań employer brandingowych.
W krótkim czasie udało nam się wdrożyć się w zaawansowane technologie i terminologię branży, co pozwoliło nam na wiarygodną komunikację z klientem. Przeprowadziliśmy lifting marki, wprowadziliśmy nową platformę komunikacyjną i zbudowaliśmy stronę internetową. Obsługujemy profile w mediach społecznościowych oraz wspieramy proces tworzenia contentu na bloga.
Nasz klient to organizacja działająca w turkusie – firma o płaskim modelu zarządzania, w której funkcjonują samoorganizujące się zespoły, pracujące w systemie Agile. Naszym wspólnym narzędziem do pracy stała się Jira. Koordynujemy marketing nexocode, pilnując terminów i spójności we wszystkich obszarach działań.
Wyzwaniem dla nas było stworzenie odważnej i eksperckiej komunikacji marki. Claim „Challenge Accepted!” nie tylko opowiada historię interesujących projektów zakończonych sukcesem, ale również sygnalizuje gotowość zespołu ekspertów i konsultantów do podejmowania zadań, które stanowią spore wyzwanie.
W ramach zarządzania social media, naszym zadaniem było dostarczanie biznesowego contentu na Facebooka i LinkedIna marki, podkreślającego zaangażowanie w projekty, kwalifikacje pracowników i poczucie wspólnoty typowe dla turkusowej organizacji. Zajęliśmy się również platformą Clutch, ułatwiającą komunikację B2B i pozyskiwanie nowych klientów. Dzięki regularnym aktualizacjom i rozbudowaniu portfolio, profil nexocode został nagrodzony Clutch Leader Award 2020.
Case study
Zobacz naszą kampanię dla marki nexocode
Nowa strona internetowa stała się bardziej przyjazna użytkownikowi, dzięki audytowi i nowym rozwiązaniom UX. Zoptymalizowaliśmy ją także pod kątem SEO. Rozbudowaliśmy też część poświęconą kompetencjom zespołu oraz sekcje kluczowe dla biznesu. Portfolio wypełniliśmy ilustrowanymi case studies, których stale przybywa. Odświeżając komunikację, przejęliśmy zbudowaną wcześniej estetykę marki i wzbogaciliśmy ją autorskimi ilustracjami, które stanowią istotną część Corporate Identity.
Jako agencja Neonshake, na bieżąco wspieramy naszego klienta, nexocode, w potrzebach związanych z codzienną działalnością, takich jak spotkania z klientami, wystąpienia na konferencjach i meetup’ach czy zgłoszenia konkursowe. Projektujemy dla nich rollupy, layouty slajdów i prezentacje biznesowe, a także dostarczamy filmy z hackathonów i wystąpień.
W ramach prowadzonych działań związanych z employer brandingiem i kampaniami rekrutacyjnymi, przygotowaliśmy dla nexocode animację, w której wystąpili sami pracownicy firmy. Posłużyliśmy się kolażami zdjęć zespołu, aby zobrazować najważniejsze cechy i wartości organizacji. Całość utrzymaliśmy w ilustrowanej estetyce i wesołej, dynamicznej formie, dzięki czemu idealnie oddaje klimat panujący w firmie i zachęca do dołączenia do zespołu.
Ponadto, w naszym udziale we wsparciu nexocode od strony biznesowej, opracowaliśmy manual social sellingu, który pozwala pracownikom firmy na promowanie usług oraz budowanie swojej marki osobistej. Zorganizowaliśmy również warsztaty, podczas których zwracaliśmy uwagę na trendy w komunikacji B2B, specyfikę branży oraz formalny charakter medium jakim jest LinkedIn.
Szukasz agencji reklamowej doświadczonej w branży IT?
Podsumowanie
Agencje marketingowe z reguły dysponują specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem, które mogą być wykorzystane przez firmy IT do skuteczniejszej promocji swoich produktów i usług. Agencje te zapewniają wsparcie w zakresie wykorzystywania nowych narzędzi marketingowych oraz monitorowania trendów w branży, co pozwala na lepsze dostosowanie działań do oczekiwań klientów. Współpraca z agencjami marketingowymi pozwala firmom z branży IT skupić się na swojej głównej działalności, czyli rozwijaniu nowych technologii, zamiast tracić czas na promocję i marketing. Ponadto, agencje marketingowe często pracują z wieloma klientami, co pozwala na zdobycie szerokiej perspektywy i pomysłów, które mogą być wykorzystane w działaniach dla konkretnych firm z branży IT.
Współpraca z agencjami marketingowymi może również pomóc firmom IT w budowaniu silnego wizerunku pracodawcy poprzez działania employer brandingowe, które pozwalają na zdobycie uwagi i zaangażowanie potencjalnych pracowników. To z kolei może przyczynić się do pozyskania najlepszych specjalistów w branży oraz do rozwoju firmy. Współpraca ta może również wpłynąć na zwiększenie sprzedaży oraz rozpoznawalności marki wśród klientów.
W obecnych czasach, wraz z dynamicznym rozwojem cyfrowej transformacji, kluczowe jest wykorzystanie strategii treści oraz marketingu cyfrowego, aby utrzymać konkurencyjność firmy na rynku IT. Agencje marketingowe oferują w tym zakresie specjalistyczną wiedzę oraz narzędzia, które pozwalają na skuteczne i efektywne prowadzenie działań w internecie. Dzięki temu firmy z branży IT mogą dotrzeć do szerszej grupy klientów oraz zbudować silną i rozpoznawalną markę, co przekłada się na rozwój biznesu.