Marketing 360 stopni, z angielskiego 360 degree marketing, jest odpowiedzią na problem związany z rozrastającą się siecią komunikacji firm z klientami. Kiedyś marketing był stosunkowo prostą sprawą: reklama w telewizji, może w radiu, do tego plakaty i rozkładówka w gazecie. Jednak współcześnie, gdy stale przybywa nowych mediów, a strony internetowe stały się podstawową formą komunikowania o wartościach marki, jest to znacznie bardziej skomplikowana sprawa.
Samo środowisko marketingu internetowego jest niesłychanie złożone – od kilku różnych portali społecznościowych, przez blogi, reklamę w wyszukiwarce, reklamę bannerową w portalach, po stronę internetową firmy i newslettery. To wieloaspektowy ekosystem marketingowy oparty na strategii. A przecież należałoby to jeszcze skoordynować z tradycyjną reklamą w mediach i fizycznej przestrzeni. Tymczasem coraz ważniejsza w skutecznej reklamie jest innowacyjność, na którą musi się znaleźć miejsce w całej tej złożoności. To ona budzi ciekawość i chęć wejścia w interakcję wśród potencjalnych klientów i grupy docelowej.

Agencja 360 – czym jest?
Agencja 360 pomaga klientom rozwiązać ten problem oferując kompleksowe usługi marketingowe. Jest to więc organizacja, która ogarnie i skoordynuje całość działań związanych z kampanią marketingową firmy. Dzięki temu może skutecznie wdrażać projekty z zakresu 360 degree marketing.
Z punktu widzenia klienta jest to przede wszystkim ogromne ułatwienie – zamiast kontaktować się z kilkoma agencjami organizującymi różne aspekty kampanii i usiłować skoordynować ich działania, zapewniając spójność wizji, klient kontaktuje się z jednym partnerem. Taka forma współpracy oszczedza jego czas i nerwy.
Równie ważne, jeśli nie ważniejsze, są korzyści dla samej kampanii. Jeden doświadczony account manager po stronie agencji koordynuje prace kilku zespołów projektowych, które zna i z którymi pozostaje w stałym kontakcie. Dzięki temu agencja zapewnia spójność wizji i może tworzyć sprzężenia zwrotne pomiędzy poszczególnymi elementami kampanii. Na przykład informacja zwrotna z kampanii online pozwala określić zaangażowanie odbiorców kampanii (np. Google Ads), najlepsze lokalizacje dla banneru przestrzennego czy idealne godzin emisji reklamy w telewizji.
Ważne jest, żeby odbiorcy treści w poszczególnych kanałach komunikacji nie mieli poczucia, że oglądają reklamy różnych firm czy produktów. Dla budowania świadomości marki w branży lepiej jest, żeby jej tożsamość była natychmiast rozpoznawalna. Niezależnie od nośnika reklamy czy środka komunikacji.
To wymaga zapewnienia spójnego stylu wizualnego i języka komunikacji. Jednocześnie jednak reklamy muszą być dostosowane do konkretnych mediów – nie zawsze można reklamę telewizyjną puścić na YouTube, gdzie widz może ją „przeklikać” po pięciu sekundach, i nie każdy billboard można zmniejszyć do rozkładówki w magazynie bez innych zmian. Nie mówiąc już o mediach społecznościowych, z których każde ma swój własny język wizualny i wymagania. Agencja 360 ma tutaj przewagę, ponieważ jeden koordynator pozostaje w kontakcie z klientem i kilkoma wyspecjalizowanymi zespołami projektowymi, zapewniając zarówno spójność różnych aspektów kampanii, jak i dostosowanie ich do wymagań poszczególnych kanałów komunikacji.

Co może dla Ciebie zrobić agencja 360?
Agencja 360 tym się właśnie wyróżnia, że może dla ciebie zrobić wszystko, co jest związane z organizacją szeroko zakrojonej kampanii reklamowej, w duchu marketingu 360 stopni. Zespół do spraw kreacji audiowizualnych w agencji marketingowej 360 przygotuje spoty reklamowe dla telewizji i YouTube oraz klipy wideo do wyświetlania w mediach społecznościowych, które będą spełniać ich specyficzne wymogi. Team digital i social media marketing stworzy przekaz do prezentacji w środowisku cyfrowym i zadba o komunikację z klientami w mediach społecznościowych. Social media to w końcu niezwykle ważna przestrzeń docierania do potencjalnych klientów. Dostarczy też innowacyjne rozwiązania w ramach content marketingu czy komunikacji nastawionej na SEO.
Agencja marketingowa wykorzysta swoje szerokie kontakty z influencerami, aby zaangażować odpowiednie osoby w kampanię marketingową. Przygotuje też eventy, zarówno w świecie cyfrowym – np. poprzez webinar w internecie, jak i w „realu”, oraz oczywiście takie które przenikają oba światy. Wreszcie, przygotuje tradycyjną kampanię marketingową: reklamę outdoorową, w mediach drukowanych i radiu. Wspomoże także szeregiem narzędzi w marketingu afiliacyjnym.
Co ważne, dzięki bliskiej koordynacji poszczególnych zespołów przez jedną osobę, agencja 360 stopni zapewni spójność tych wszystkich działań i jednolity, konsekwentny branding, tworzący spójny obraz marki w umysłach odbiorców. Spójność obrazu marki jest szczególnie ważna w przypadku działań związanych z point of sale marketing, czyli przygotowaniu materiałów wspierających sprzedaż, które muszą przywoływać w umysłach napotykających je osób skojarzenia wywołane wcześniej przez reklamę w innych mediach.

Jakie jeszcze rozwiązania płyną z tej współpracy?
Agencja 360 wesprze też klienta w działaniach PRowych i promocji jego polityki CSR (ang. corporate social responsibility) oraz zintegruje te działania z szerszą kampanią marketingową. Zaprojektuje również strony internetowe klienta i interfejsy użytkownika aplikacji, tak aby były funkcjonalne i wygodne w użytkowaniu, a jednocześnie spójne z firmowym brandingiem. W końcu, branding to nie tylko image marki wśród jej klientów, budowany m.in. przez kampanie i wydarzenia. To także sposób, w jaki potencjalni pracownicy postrzegają daną firmę.
Tu również agencja 360 stopni pomoże zadbać o to żeby wspomniane dwa obrazy nie przeczyły sobie nawzajem. Odchodząc na chwilę od budowania obrazu marki, zajmie się także performance marketingiem. Jego celem jest nakłanianie klientów do podejmowania konkretnych działań, poprzez specjalistyczne narzędzia. Ta strategia skupia się m.in. na zwiększeniu konwersji, poprzez konkretne zachowanie odbiorców marki, jak na przykład dokonanie zakupu ze strony internetowej, kliknięcie w banner „sprawdź” czy pobranie e-booka.
Agencja 360 – jaka powinna być?
Agencja marketingowa 360 stopni powinna przede wszystkim charakteryzować się dużym doświadczeniem, które jest niezbędne do skutecznego skoordynowania tak zróżnicowanych działań. Musi też mieć możliwość operowania na odpowiednio dużą skalę.
Warto zwrócić więc uwagę na portfolio agencji. Dobrze jest, jeśli agencja ma w nim wiele dużych różnych projektów realizowanych na różnych płaszczyznach. Podobnie, obecność dużych marek w tym portfolio sugeruje, że agencja jest w stanie poradzić sobie z organizacją dużej, złożonej kampanii.
Agencja 360 musi też dysponować mocami przerobowymi niezbędnymi do osiągania zamierzonych celów. I nie chodzi tu tylko o własne zespoły projektowe, które oczywiście muszą być odpowiednio liczne i zróżnicowane, ale także o współpracujące z agencją firmy wykonujące konkretne produkty. A tych jest niemało. Potrzebne są studia nagraniowe, aktorzy, reżyserzy, scenarzyści i technicy do realizacji projektów audiowizualnych.
Potrzebne są drukarnie tworzące plakaty, ulotki, bannery, broszury, katalogi oraz firmy produkujące wszelkiej maści gadżety reklamowe. Przyda się też baza copywriterów i tłumaczy, którzy pomogą w tworzeniu tekstów marketingowych. Potrzebne są wreszcie kontakty z domami medialnymi, które pozwolą agencji na zakup kampanii reklamowych w wybranych mediach masowych.
Zainteresował Cię ten temat?
Agencja 360 stopni – dla kogo i do jakich działań?
Agencja reklamowa 360 to dobre rozwiązanie przede wszystkim dla klientów, którzy chcą zbudować trwałe relacje z zaufanym partnerem, który będzie prowadził całość działań marketingowych. Jest to także dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą stworzyć jednolity, spójny przekaz marketingowy. Klienci, korzystając ze wspomnianych usług, dotrą do odbiorców różnymi kanałami, zyskując rozpoznawalność, osiągając cele i, wreszcie, zdobywając silną identyfikację ich marki.
Wreszcie, pomoc zespołu agencji będzie dobrym wyborem dla tych klientów, którzy cenią sobie wygodę współpracy z jednym kontrahentem, bez konieczności wyszukiwania wielu agencji, koordynowania ich pracy, dogadywania terminów i pilnowania współzależności między nimi. Agencja marketingowa 360 stopni pozwali uzyskać bardziej spójny i wszechstronny produkt marketingowy bez zbędnego zamieszania, docierając do określonej grupy docelowej.