Amazon jest aktualnie największą platformą e-commerce na świecie. Jej wejście na polski rynek zdecydowanie zrewolucjonizowało sprzedaż internetową.
Jeśli Ty również jesteś sprzedawcą, który korzysta z Amazona, to z pewnością zainteresuje Cię temat Amazon Advertising. Czym są reklamy Amazon Ads oraz jak mogą wpłynąć na wyniki sprzedażowe?
Czym jest Amazon i jak na nim sprzedawać?
Amazon jest aktualnie największym marketplacem na świecie. Powstał on w 1994 w Seattle, a jego założycielem jest jeden z najbogatszych ludzi świata – Jeff Bezos. Z początku platforma specjalizowała się jedynie w sprzedaży książek, natomiast dzisiaj możemy kupić na niej niemal wszystko. Ponadto z oferty Amazona mogą korzystać konsumenci ze wszystkich zakątków świata.
Jak zacząć sprzedawać na Amazonie? Jest to bardzo proste – wystarczy, że założysz na platformie konto sprzedawcy. Aby to zrobić, będziesz potrzebować:
- firmowego adresu e-mail lub konta klienta Amazon
- aktywnej karty kredytowej
- ważnego paszportu lub dowodu osobistego
- danych rejestracyjnych firmy
- numeru telefonu
- numeru konta bankowego
Zastanów się także, jaki plan sprzedaży Cię interesuje oraz w jakim modelu chcesz sprzedawać. Aktualnie Amazon proponuje sprzedawcom dwa modele: FBM oraz FBA.
Chcesz rozkręcić sprzedaż na Amazonie?
Model FBM (Fulfill by Merchant)
FBM obejmuje samodzielne realizowanie zamówień. W tym modelu sprzedaży jako sprzedawca musisz samodzielnie wysyłać produkt ze swojego magazynu. Ponadto musisz też zadbać o promocję produktów oraz o wszelkie kwestie logistyczne takie jak pakowanie, kontakt z kurierem itd.
Zaletą tego modelu jest pełna kontrola nad wszystkimi procesami związanymi z e-commerce. FBM pozwala także na niezależne budowanie wizerunku marki.
Model FBA (Fulfill by Amazon)
W przypadku modelu sprzedaży FBA, który nazywany jest często również modelem fulfillment, to Amazon zajmuje się wszystkimi kwestiami związanymi z dostarczeniem produktów do klientów.
Fulfill by Amazon jest niezwykle wygodnym modelem, jednak wiąże się także z dodatkowymi kosztami
Dlaczego warto sprzedawać na Amazonie?
Wciąż zastanawiasz się, dlaczego warto zdecydować się na sprzedaż na platformie Amazon? Powodów jest naprawdę wiele.
Przede wszystkim należy pamiętać, że rozbudowany system, który oferuje Amazon oraz ogromna popularność tego serwisu dają sprzedawcom możliwość dotarcia ze swoją ofertą do sporej grupy potencjalnych klientów. Co ważne, domena Amazona obsługuje interfejs w wielu różnych językach, dzięki czemu masz szanse na pozyskanie klientów z różnych zakątków świata.
Sprzedaż na Amazonie jest także bardzo korzystna w przypadku sprzedawców, którzy dopiero wchodzą na rynek e-commerce, ponieważ wiąże się ona z barkiem konieczności zakładania własnego sklepu internetowego i inwestowania w jego infrastrukturę.
Amazon vs Allegro
Działania sprzedażowe, promocyjne oraz reklamowe możemy z powodzeniem prowadzić, wykorzystując zarówno Amazon, jak i Allegro. Jednym z rozwiązań jest korzystanie z obu tych platform jednocześnie, pamiętając przy tym, aby komunikacja była spójna. Inną propozycją jest wybór jednego marketplace’u. Allegro sprawdzi się doskonale, jeśli zależy Ci jedynie na dotarciu do klientów z Polski. Jeśli natomiast zależy Ci przede wszystkim na wejściu na rynek globalny, to lepszym wyborem będzie Amazon. Czym jeszcze różnią obie te opcje?
Podstawową różnicą jest konkurencyjność. Z Amazona korzysta znacznie więcej kupujących, co wymusza niższe ceny i powoduje bardzo dużą konkurencyjność. Rekompensatą jest jednak możliwość sprzedaży swoich produktów do aż 180 krajów świata, co pozwala zwiększyć zasięg marki.
Różnice możemy zauważyć również jeśli chodzi o rozwiązania logistyczne w zakresie magazynowania, pakowania, wysyłki oraz przyjmowania zwrotów i reklamacji. Amazon oferuje swoim sprzedawcom opisany wcześniej FBA, co bez wątpienia jest sporym ułatwieniem. Allegro nie oferuje podobnych usług.
Na korzyść Allegro przemawia natomiast szybkość wypłat. Platforma ta pozwala bowiem na natychmiastową wypłatę pieniędzy na konto sprzedającego. Amazon zaś sam decyduje, kiedy pieniądze trafią do sprzedawcy – zazwyczaj jest to 3-5 dni, jednak ostatecznym terminem jest 14 dni.
Obie platformy e-commerce mają natomiast podobne rozwiązania, jeśli chodzi o ochronę kupującego.
Amazon Prime – na czym polega?
Doskonałym rozwiązaniem z punktu widzenia sprzedawcy jest udział w programie Amazon Prime. Subskrypcja w programie bardzo korzystnie wpływa bowiem na wyniki sprzedażowe – produkty sprzedawców objętych Amazon Prime będą automatycznie wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Ponadto jako subskrybent Amazon Prime możemy zdecydować się na prowadzenie sprzedaży w modelu FBA, czyli fulfillment.
”Buy Box”, czyli ”Kup Teraz”
Ogromną korzyścią bycia beneficjentem programu Prime jest również możliwość ubiegania się o przycisk ”Buy Box”. Przycisk ten pojawia się pod przyciskiem ”Dodaj do Koszyka” i jest przyznawany jednemu sprzedawcy oferującemu nowy produkt i jednemu oferującemu produkt używany. Po kliknięciu tego przycisku klient może dokonać bezpośredniego zakupu u sprzedawcy.
Wygarnie przycisku ”Buy Box” oznacza, że sprzedawany produkt będzie pokazywał się jako pierwszy wynikach wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, że aby Twój produkt otrzymał owy przycisk, musi on spełniać konkretne warunki sprzedaży oraz być najlepszą ofertą.
Co zrobić, aby wygrać ”Buy Box”? Przede wszystkim należy posiadać profesjonalne konto oraz zrealizować kilka transakcji, które będą zakończone pozytywną opinią od kupujących. Ponadto Amazon rekomenduje również, aby dbać o jakość obsługi klienta, oferować szybką i bezpłatną wysyłkę produktów oraz proponować atrakcyjne oferty cenowe.
Amazon Ads – czym jest reklama na Amazonie?
Amazon Ads to dedykowany Amazonowi system tworzenia kampanii reklamowych. Reklamy te są bardzo skuteczne, a na zachodnich rynkach e-commerce są one równie popularne co na przykład Google Ads.
Aby zacząć reklamować swoje produkty na Amazonie, przede wszystkim musisz posiadać konto profesjonalne. Co ważne, aby skorzystać z możliwośći reklamowania swoich produktów i usług na Amazonie, musisz także sprzedać na początku kilka egzemplarzy swoich produktów bez żadnej reklamy.
Amazon Ads vs Allegro Ads
Jeśli zastanawiasz się, którą platformę wybrać – Amazon, czy Allego, to reklamy są z pewnością czynnikiem, który warto wziąć pod uwagę. Są one w końcu nieodłącznym elementem projektowania strategii działań bezpośrednio wływają na wyniki sprzedażowe.
Amazon Ads wypada zdecydowanie lepiej, jeśli chodzi o działania reklamowe, ponieważ daje możliwości reklamowania nie tylko samych produktów, ale także całej marki, co korzystanie wpływa na proces budowania świadomości.
Formaty reklam na platformie Amazon
Amazon oferuje sprzedawcom kilka różnych formatów reklam. Podstawowy podział płatnych promocji to:
- Amazon Sponsored Ads – reklamy te możemy zakupić z poziomu konta sprzedawcy. Są one rozliczane w modelu CPC, czyli Cost Per Click. Do tego typu reklam zaliczane są: Sponsored Products, Sponsored Brands, Product Display Ads.
- Amazon Demand-Side Platform – reklamy te wyświetlać się będą nie tylko na platformie Amazon, ale także poza nią – na przykład w wynikach wyszukiwania Google. Rozlicza się je w modelu CPM. Kampanie realizowane w ramach Amazon Demand-Side Platform mogą mieć format graficzny, video lub audio. Do tego typu reklam zaliczane są reklamy Dispay&Video Ads.
Sponsored Products
Najczęściej wykorzystywanym formatem reklamy jest reklama typu Sponsored Porducts. Dzięki tej reklamie Twoje produkty będą wyświetlać się na samej górze organicznych wyników wyszukiwania oraz na stronach szczegółowych opisów innych podobnych produktów. Kliknięcie w tego typu reklamę skieruje klienta bezpośrednio do strony produktu.
Duże znaczenie w przypadku tej reklamy ma dobry dobór słów kluczowych. To właśnie na ich podstawie wyświetlane będą Twoje produkty. Natomiast częstotliwość wyświetlania reklamy zależna jest od wybranej maksymalnej stawki CPC. Działanie tych reklam jest mocno zbliżone do działania Google Ads.
Product Display Ads
Kolejnym popularnym wśród sprzedawców formatem reklam na Amazonie jest Product Display Ads. Ten typ reklamy jest świetnym wyborem, jeśli chcesz promować produkty konkurencyjne lub komplementarne. Reklama Product Display może być kierowana na podstawie intencji zakupowych, na kategorie produktów lub na produkty dobrane na podstawie podanych słów kluczowych w dopasowaniu ogólnym.
Należy jednak pamiętać, że ten typ reklam dostępny jest jedynie dla sprzedawców, którzy mają już pewien dorobek, jeśli chodzi o sprzedaż na platformie Amazon.
Sponsored Brands
Sponsored Brands, nazywany również Headline Search Ads, to natomiast duże pole interaktywne, które wyświetlane jest na górze strony wyników wyszukiwania. Tego typu reklama składa się między innymi z logo, nagłówka oraz trzech wybranych produktów. Reklama ta jest bardzo skuteczna, ponieważ daje możliwość nie tylko promowania samych towarów, ale także zwiększa świadomość marki.
Display&Video Ads
Ostatnim typem reklam są Display&Video Ads. Rozwiązanie to dedykowane jest największym sprzedawcom. Reklamy te wyświetlają się na stronie głównej oraz na stronach kategorii. Ponadto będą wyświetlać się również na urządzeniach mobilnych i w sieci Amazon, a także na pozostałych stronach należących do Amazona, na przykład IMDd.
Strategia reklamowa Amazon Ads
Kampania Amazon Ads, tak jak każda inna kampania reklamowa, aby być skuteczna, potrzebuje dobrze opracowanej strategii. Co warto uwzględnić podczas planowania działań reklamowych na Amazonie?
Chcesz przygotować strategię reklamy na Amazonie?
Modele licytacji
Przede wszystkim warto określić, który z modeli licytacji będzie najodpowiedniejszy dla Twoich produktów. W zależności od tego, czy chcesz zwiększyć sprzedaż, czy też podnieść świadomość marki, Amazon daje Ci do dyspozycji różne modele ”bidowania”
Pierwszym modelem jest Profit-Driven Biding, czyli licytacja optymalizowana pod wygenerowany przychód. Głównym parametrem dla Profit-Driven Biding jest koszt sprzedaży reklamy. Możemy ustawić go w dwóch opcjach: ręcznej i automatycznej.
Innym modelem jest Dynamiczny Bidding. W tym przypadku możemy wykorzystać dwie różne opcje:
- Dynamic Biding (Up and Down) – algorytm podniesie lub obniży stawki bidowania do 100% w zależności od prawdopodobieństwa konwersji
- Dynamic Biding (Down Only) – polega na obniżeniu stawek bidowania do 100%, jeśli prawdopodobieństwo konwersji jest bardzo niskie
Ostatnim modelem bidowania jest Fixed Biding. Korzysta on ze stawki domyślnej oraz stawek ręcznie ustawionych przez Ciebie.
Produkty do kampanii reklamowych
Aby działania reklamowe podjęte w ramach prowadzenia kampanii były w pełni skuteczne, należy również wybrać do nich odpowiednie produkty. Dobrym rozwiązaniem jest bez wątpienia reklamowanie najpopularniejszych produktów, ponieważ daje to największe szanse na konwersje kliknięć na zakupy.
Wybierając produkty, których użyjesz w kampanii, warto również wziąć pod uwagę cenę oraz dostępność w magazynie.
Określ także, do jakiego kraju chcesz sprzedawać swoje produkty. W zależności od tego, gdzie w największym stopniu planujesz sprzedawać swoje towary, wszelkie opisy, zdjęcia i opakowania powinny uwzględniać trendy panujące na danym rynku oraz to, czy w danym kraju konsumenci chętniej wybierają produkty rodzime, czy zagraniczne.
Opisy produktów
W projektowaniu kampanii reklamowej Amazon Ads spore znaczenie mają opisy produktów. Opisy te powinny być precyzyjne, przejrzyste, zachęcające oraz, co najważniejsze, dopasowane do Twojej grupy odbiorców. Przy tworzeniu opisów produktów wykorzystaj Tone of Voice Twojej marki, wprowadź do opisu tytuły oraz nagłówki, a także wzbogać opis obrazami oraz materiałami video. Koniecznie pamiętaj również o wykorzystaniu słów kluczowych.
Wykluczone słowa kluczowe
Aby skutecznie reklamować swoje produkty na Amazonie niezwykle, istotne są również tak zwane wykluczone słowa kluczowe. Wykluczenie poszczególnych słów kluczowych jest bardzo ważne między innymi wtedy, kiedy z różnych powodów nie chcesz, aby Twój produkt wyświetlał się w danych wynikach wyszukiwania.
Targetowanie
Wybierz też, gdzie chcesz umieścić swoje reklamy. Targetowanie w Amazon Ads ma ogromne znaczenie. Możesz wybierać spośród wszystkich wymienionych i opisanych wcześniej formatów reklam. Przy wyborze pamiętaj jednak, aby typ reklamy pokrywał cały lejek sprzedażowy Twoich klientów.
Największe zalety reklam Amazon Ads – dlaczego warto zainwestować w działania reklamowe na platformie Amazon?
Prowadzenie kampanii reklamowej Amazon Ads jest doskonałym wsparciem dla Twojego biznesu. Jeśli więc zastanawiasz się, czy warto inwestować w reklamy Amazon Ads, to odpowiedź brzmi – zdecydowanie warto.
Amazon Ads może pochwalić się licznymi zaletami, które mają bezpośredni wpływ na sprzedaż. Przede wszystkim reklama na platformie Amazon znacząco wpływa na wzrost sprzedaży na rynkach zagranicznych. Ponadto zwiększa ona również widoczność oraz świadomość marki, a także gwarantuje dużą ekspozycję produktu. Dodatkowymi zaletami Amazon Ads jest bez wątpienia szybka dostęp do wyników kampanii oraz rozliczanie w modelu CPC.
Podsumowując, reklamy udostępniane w ramach Amazon Advertising ma ogromny wpływ na rozwój Twojej marki w obszarze sprzedaży internetowej.