{"id":2644,"date":"2024-03-27T22:16:58","date_gmt":"2024-03-27T21:16:58","guid":{"rendered":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/?p=2644"},"modified":"2024-10-18T12:37:54","modified_gmt":"2024-10-18T10:37:54","slug":"trade-marketing","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/trade-marketing\/","title":{"rendered":"Czym jest trade marketing?"},"content":{"rendered":"\n

Skuteczna strategia<\/a> marketingowa jest kluczowym elementem sukcesu ka\u017cdej firmy. Jednym z istotnych jej element\u00f3w jest trade marketing, kt\u00f3ry w ostatnich latach zyska\u0142 na znaczeniu.<\/p>\n\n\n\n

Trade marketing to strategiczne podej\u015bcie do promocji i sprzeda\u017cy produkt\u00f3w, kt\u00f3re skupia si\u0119 na wsp\u00f3\u0142pracy pomi\u0119dzy producentami a detalistami, maj\u0105c na celu zwi\u0119kszenie sprzeda\u017cy i zysk\u00f3w dla obu stron. W niniejszym artykule zg\u0142\u0119bimy istot\u0119 trade marketingu, jego kluczowe elementy oraz strategie, kt\u00f3re mog\u0105 przyczyni\u0107 si\u0119 do sukcesu w dynamicznym i konkurencyjnym \u015brodowisku rynkowym.<\/span><\/p>\n\n\n\n

Definicja trade marketingu<\/strong><\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Trade marketing to zestaw dzia\u0142a\u0144 skierowanych na popraw\u0119 dystrybucji i widoczno\u015bci produkt\u00f3w poprzez nawi\u0105zywanie efektywnych relacji z po\u015brednikami lub dystrybutorami. Trade marketing skupia si\u0119 na budowaniu silnej wsp\u00f3\u0142pracy mi\u0119dzy producentem, punktami sprzeda\u017cy (sklepami, aptekami, supermarketami, sieciami handlowymi) a klientami, maj\u0105c na celu wspieranie i promowanie sprzeda\u017cy produkt\u00f3w lub us\u0142ug.<\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Cele trade marketingu<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

G\u0142\u00f3wnym celem jest wp\u0142ywanie na zachowanie partner\u00f3w handlowych w taki spos\u00f3b, aby zwi\u0119kszy\u0107 ilo\u015b\u0107 sprzedanych produkt\u00f3w, zwi\u0119kszy\u0107 ich widoczno\u015b\u0107 w sklepach, zdoby\u0107 wi\u0119kszy udzia\u0142 w rynku, wzmocni\u0107 pozycj\u0119 marki na p\u00f3\u0142kach, systematycznie poprawia\u0107 wyniki sprzeda\u017cowe, efektywnie zarz\u0105dza\u0107 kana\u0142em dystrybucji oraz wyr\u00f3\u017cni\u0107 si\u0119 spo\u015br\u00f3d konkurencji.<\/p>\n\n\n\n

Dzia\u0142ania z zakresu trade marketingu koncentruj\u0105 si\u0119 na skierowaniu uwagi handlowc\u00f3w na konkretne produkty, zapewnieniu dost\u0119pno\u015bci materia\u0142\u00f3w reklamowych, wyeksponowaniu wizualnym i promocjach, kt\u00f3re przekonaj\u0105 konsument\u00f3w do zakupu konkretnego produktu.<\/p>\n\n\n\n

Kluczowym elementem jest zach\u0119cenie w\u0142a\u015bcicieli sklep\u00f3w do wsp\u00f3\u0142pracy, dostarczanie szkole\u0144 oraz dok\u0142adne okre\u015blenie warunk\u00f3w wsp\u00f3\u0142pracy, a tak\u017ce monitorowanie efekt\u00f3w dzia\u0142a\u0144 trade marketingu. Wsp\u00f3\u0142praca mi\u0119dzy producentem a sieciami handlowymi jest kluczowa w handlu detalicznym, umo\u017cliwiaj\u0105c skoordynowane i sp\u00f3jne dzia\u0142ania promocyjne na r\u00f3\u017cnych etapach dystrybucji, co przyczynia si\u0119 do zwi\u0119kszenia efektywno\u015bci sprzeda\u017cy obu stron w ramach danej bran\u017cy.<\/p>\n\n\n\n

\"dw\u00f3ch<\/figure>\n\n\n\n

Narz\u0119dzia trade marketingu<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Trade marketing polega m.in. na umieszczaniu produkt\u00f3w w gazetkach promocyjnych. Jednak najpierw trzeba zastanowi\u0107 si\u0119, co zrobi\u0107, aby do takiej gazetki promocyjnej trafi\u0107. Podstawowym narz\u0119dziem trade marketingu jest research<\/strong>. Dzi\u0119ki dok\u0142adnemu badaniu rynku oraz poznaniu preferencji dystrybutora mo\u017cesz zaproponowa\u0107 odpowiednie produkty i warunki wsp\u00f3\u0142pracy, kt\u00f3re sprawi\u0105, \u017ce zdecyduje si\u0119 on na wsp\u00f3\u0142prac\u0119 akurat z Twoj\u0105 mark\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Do narz\u0119dzi trade marketingu nale\u017c\u0105 r\u00f3wnie\u017c:<\/p>\n\n\n\n

    \n
  • ulotki –<\/strong>edukuj\u0105ce klient\u00f3w na temat produktu. <\/li>\n\n\n\n
  • materia\u0142y sprzeda\u017cowe w POS<\/strong> – dokumenty umieszczone w miejscu sprzeda\u017cy, pe\u0142ni\u0105ce rol\u0119 podobn\u0105 do ulotek.<\/li>\n\n\n\n
  •  roll-up\u2019y<\/strong> \u2013 inaczej stojaki reklamowe, kt\u00f3re s\u0105 widoczne z daleka i s\u0105 trwa\u0142e. <\/li>\n\n\n\n
  • konkursy i grywalizacja<\/strong> – Elementy rywalizacji mi\u0119dzy dystrybutorami, kt\u00f3re anga\u017cuj\u0105 i zwi\u0119kszaj\u0105 zaanga\u017cowanie, co przek\u0142ada si\u0119 na wzrost sprzeda\u017cy.<\/li>\n\n\n\n
  •  kursy i szkolenia – <\/strong>Konkursy i grywalizacja, wprowadzaj\u0105c element rywalizacji mi\u0119dzy dystrybutorami, generuj\u0105 samodzielne zaanga\u017cowanie, jednocze\u015bnie sprzyjaj\u0105c wzrostowi sprzeda\u017cy. <\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n

    Elementy trade marketingu <\/strong><\/h2>\n\n\n\n
      \n
    1. Marchendising \u2013 <\/strong>to narz\u0119dzie zarz\u0105dzania kategori\u0105, kt\u00f3re wp\u0142ywa na spos\u00f3b prezentacji towar\u00f3w w sklepie, u\u0142atwiaj\u0105c klientom wyb\u00f3r produkt\u00f3w i poruszanie si\u0119 po sklepie. <\/strong>

      <\/li>\n\n\n\n
    2. Zarz\u0105dzanie kategori\u0105 \u2013 <\/strong>to strategia optymalizacji kategorii produktowych, kt\u00f3ra poprzez trade marketing wp\u0142ywa na do\u015bwiadczenie zakupowe klient\u00f3w, zwi\u0119kszaj\u0105c efektywno\u015b\u0107 biznesow\u0105. <\/strong>

      <\/li>\n\n\n\n
    3. Zarz\u0105dzanie cenami (pricing) – <\/strong>to proces ustalania cen produkt\u00f3w, kluczowy element strategii marketingowej, wp\u0142ywaj\u0105cy na wyniki finansowe firmy i percepcj\u0119 warto\u015bci produktu przez klient\u00f3w.
       
      <\/li>\n\n\n\n
    4. Dystrybucja <\/strong>\u2013 Wyb\u00f3r odpowiedniego kana\u0142u dystrybucji, obejmuj\u0105cego sklepy internetowe, tradycyjne, i omnichannel, zale\u017cy od wielu czynnik\u00f3w i wp\u0142ywa na dost\u0119pno\u015b\u0107 produkt\u00f3w dla klient\u00f3w. 

      <\/li>\n\n\n\n
    5. Strategie promocyjne(promotion)<\/strong> \u2013 Opieraj\u0105 si\u0119 na narz\u0119dziach wyr\u00f3\u017cniania produktu w punkcie sprzeda\u017cy i zwi\u0119kszenia sprzeda\u017cy, dostosowanych do oczekiwa\u0144 klienta.
       
      <\/li>\n\n\n\n
    6. Efektywno\u015b\u0107 personelu(sales people)<\/strong> \u2013 Wiedza przedstawicieli producenta oraz pracownik\u00f3w sieci handlowych jest kluczowa dla skutecznych dzia\u0142a\u0144 trade marketingowych. 

      <\/li>\n\n\n\n
    7. Procesowanie dzia\u0142a\u0144(proces) – <\/strong>Ka\u017cde dzia\u0142anie w trade marketingu powinno by\u0107 powtarzalne i wpisane w klarown\u0105 strategi\u0119. Zarz\u0105dzanie kategori\u0105 to proces, kt\u00f3ry wymaga sta\u0142ego monitorowania i dostosowywania do zmieniaj\u0105cych si\u0119 warunk\u00f3w rynkowych .
       <\/li>\n<\/ol>\n\n\n\n

       Zalety i wady trade marketingu <\/strong><\/h2>\n\n\n\n
      ZALETY<\/strong><\/td>WADY<\/strong><\/td><\/tr>
      Zdobycie przewagi nad konkurencj\u0105 poprzez skuteczne dzia\u0142ania promocyjne.<\/td>Spory nak\u0142ad finansowy na przygotowanie materia\u0142\u00f3w promocyjnych i inwestycje w nowe technologie.<\/td><\/tr>
      Zwi\u0119kszenie udzia\u0142\u00f3w producenta na rynku i \u015bwiadomo\u015bci marki w\u015br\u00f3d odbiorc\u00f3w.<\/td>Konieczno\u015b\u0107 koordynacji wielu dzia\u0142a\u0144 podczas wsp\u00f3\u0142pracy z dystrybutorami, co wymaga specjalnych kompetencji.<\/td><\/tr>
      Wzrost sprzeda\u017cy i rozw\u00f3j przedsi\u0119biorstwa dzi\u0119ki zwi\u0119kszonej widoczno\u015bci produktu.<\/td>Ryzyko niepowodzenia kampanii mimo wcze\u015bniejszych analiz i wysi\u0142k\u00f3w.<\/td><\/tr>
      Konstrukcja efektywnej sieci dystrybucji, wzmacniaj\u0105ca pozycj\u0119 przedsi\u0119biorstwa na rynku.<\/td>Zwi\u0119kszone uzale\u017cnienie od dystrybutor\u00f3w, co mo\u017ce ogranicza\u0107 kontrol\u0119 nad procesem dystrybucji.<\/td><\/tr>
      Mo\u017cliwo\u015b\u0107 strategicznego planowania i realizacji dzia\u0142a\u0144 promocyjnych.<\/td>Trudno\u015bci w precyzyjnym pomiarze zwrotu z inwestycji w trade marketing.<\/td><\/tr>
      Budowanie jednolitego wizerunku marki poprzez sp\u00f3jne dzia\u0142ania promocyjne.<\/td>Wyzwania zwi\u0105zane z utrzymaniem jednolitego wizerunku marki w r\u00f3\u017cnych kana\u0142ach dystrybucji i obszarach geograficznych.<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n

      Strategie skutecznego trade marketingu<\/h2>\n\n\n\n

      Skuteczny trade marketing wymaga strategicznego planowania i realizacji. Co zrobi\u0107, aby by\u0142 jak najbardziej skuteczny? Oto dwie strategie, kt\u00f3rym warto si\u0119 przyjrze\u0107.<\/p>\n\n\n\n

      Praca w partnerstwie<\/strong> <\/p>\n\n\n\n

        \n
      • Budowanie relacji ze sprzedawcami detalicznymi: rozwijanie silnych relacji ze sprzedawcami detalicznymi jest kluczem do zapewnienia widoczno\u015bci produkt\u00f3w i sprzeda\u017cy.<\/li>\n\n\n\n
      • Wsp\u00f3lne planowanie biznesowe: wsp\u00f3\u0142praca ze sprzedawcami detalicznymi w celu planowania promocji, poziom\u00f3w zapas\u00f3w i premier produkt\u00f3w.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n

        Wykorzystanie danych<\/strong><\/p>\n\n\n\n

          \n
        • Analiza rynku: wykorzystanie danych rynkowych do zrozumienia trend\u00f3w, zachowa\u0144 konsument\u00f3w i potrzeb sprzedawc\u00f3w detalicznych.<\/li>\n\n\n\n
        • \u015aledzenie wydajno\u015bci: wykorzystanie analizy danych do \u015bledzenia skuteczno\u015bci inicjatyw zwi\u0105zanych z trade marketingiem i odpowiedniego dostosowywania strategii  

          <\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n

          Kto mo\u017ce korzysta\u0107 z trade marketingu? <\/strong><\/h2>\n\n\n\n

          Du\u017ce firmy dysponuj\u0105 znacznymi bud\u017cetami i zasobami, co sprawia, \u017ce s\u0105 w stanie wdro\u017cy\u0107 zaawansowane strategie trade marketingowe. Niemniej jednak udowodniono, \u017ce wykorzystanie w\u0142asnych produkt\u00f3w we wsp\u00f3\u0142pracy z dystrybutorami nie jest zarezerwowane wy\u0142\u0105cznie dla du\u017cych firm. Przyk\u0142ady takie jak kampanie promuj\u0105ce kuchnie \u015bwiata czy produkty wega\u0144skie pokazuj\u0105, \u017ce r\u00f3wnie\u017c lokalne wyroby mog\u0105 si\u0119 znale\u017a\u0107 w gazetkach promocyjnych i ekspozycjach.  Niekt\u00f3re innowacyjne pomys\u0142y nie wymagaj\u0105 du\u017cych nak\u0142ad\u00f3w finansowych. Stworzenie programu lojalno\u015bciowego czy identyfikacja rynkowej niszy mog\u0105 okaza\u0107 si\u0119 bardzo skuteczne, a do ich zrealizowania wystarczy uwa\u017cne obserwowanie rynku, elastyczno\u015b\u0107 i kreatywno\u015b\u0107.  <\/p>\n\n\n\n

          Podsumowanie <\/strong><\/h2>\n\n\n\n

          Trade marketing stanowi integraln\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 kompleksowej strategii marketingowej, szczeg\u00f3lnie w przypadku firm, kt\u00f3re w du\u017cym stopniu polegaj\u0105 na sprzedawcach detalicznych i dystrybutorach w zakresie sprzeda\u017cy swoich produkt\u00f3w. Skuteczne strategie trade marketingowe, takie jak partnerstwo oparte na wsp\u00f3\u0142pracy, promocje w sklepach i wykorzystanie platform cyfrowych, mog\u0105 prowadzi\u0107 do zwi\u0119kszonej widoczno\u015bci marki i lepszego lokowania produkt\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

          FAQ <\/strong><\/h2>\n\n\n\n

          Co jest g\u0142\u00f3wnym celem trade marketingu?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

          Odpowied\u017a: G\u0142\u00f3wnym celem jest zwi\u0119kszenie popytu na produkty na poziomie dystrybutora, hurtownika lub sprzedawcy detalicznego. <\/p>\n\n\n\n

          Jak platformy cyfrowe wp\u0142ywaj\u0105 na trade marketing?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

          Odpowied\u017a:<\/em> Platformy cyfrowe oferuj\u0105 nowe mo\u017cliwo\u015bci promocji i partnerstw, poszerzaj\u0105c zasi\u0119g i skuteczno\u015b\u0107 strategii trade marketingu.            <\/p>\n\n\n\n

          Czy strategie trade marketingu mo\u017cna mierzy\u0107 pod k\u0105tem skuteczno\u015bci?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

          Odpowied\u017a: <\/em>Tak, poprzez r\u00f3\u017cne wska\u017aniki, takie jak: wielko\u015b\u0107 sprzeda\u017cy, udzia\u0142 w rynku i opinie sprzedawc\u00f3w detalicznych.<\/p>\n\n\n\n

          Jaka jest r\u00f3\u017cnica mi\u0119dzy trade marketingiem a marketingiem konsumenckim?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

          Marketing konsumencki skupia si\u0119 na promocji produkt\u00f3w bezpo\u015brednio w\u015br\u00f3d klient\u00f3w ko\u0144cowych, podczas gdy trade marketing koncentruje si\u0119 na promocji produkt\u00f3w w miejscach sprzeda\u017cy oraz budowaniu relacji z detalistami w celu zwi\u0119kszenia sprzeda\u017cy.<\/p>\n\n\n\n

          Jakie bran\u017ce najcz\u0119\u015bciej korzystaj\u0105 z trade marketingu?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

          Trade marketing znajduje zastosowanie w r\u00f3\u017cnych bran\u017cach, ale szczeg\u00f3lnie istotny jest w sektorach FMCG (Fast Moving Consumer Goods), farmaceutycznym, elektronicznym oraz spo\u017cywczym.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

          Skuteczna strategia marketingowa jest kluczowym elementem sukcesu ka\u017cdej firmy. Jednym z istotnych jej element\u00f3w jest trade marketing, kt\u00f3ry w ostatnich latach zyska\u0142 na znaczeniu. Trade marketing to strategiczne podej\u015bcie do promocji i sprzeda\u017cy produkt\u00f3w, kt\u00f3re skupia si\u0119 na wsp\u00f3\u0142pracy pomi\u0119dzy producentami a detalistami, maj\u0105c na celu zwi\u0119kszenie sprzeda\u017cy i zysk\u00f3w dla obu stron. W niniejszym […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":2645,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_editorskit_title_hidden":false,"_editorskit_reading_time":0,"_editorskit_is_block_options_detached":false,"_editorskit_block_options_position":"{}","rank_math_lock_modified_date":false,"inline_featured_image":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[1,59],"tags":[],"class_list":["post-2644","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-marketing","category-strategia"],"acf":[],"lang":"pl","translations":{"pl":2644,"en":2656},"pll_sync_post":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2644","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2644"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2644\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3484,"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2644\/revisions\/3484"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2645"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2644"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2644"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/neonshake.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2644"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}